Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Umiejętność logicznego myślenia. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z różnymi rodzajami własności intelektualnej oraz sposobami ich ochrony. |
| C-2 | Kształtowanie umiejętności właściwego, zgodnego z prawem korzystania z dostępnych źródeł informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ochrona praw autorskich i pokrewnych na gruncie obowiązujących przepisów prawa polskiego. Pojęcie utworu. Treść prawa autorskiego. Programy komputerowe i ich ochrona, licencje. | 3 |
| T-W-2 | Własność przemysłowa. Wynalazek, wzór użytkowy. Patent na wynalazek i prawo ochronne na wzór użytkowy. Znak towarowy i prawo ochronne. Wzór przemysłowy i prawo z rejestracji. Oznaczenie geograficzne i prawo z rejestracji. Topografia układów scalonych jako przedmiot ochrony. | 4 |
| T-W-3 | Informacja patentowa. Źródła informacji patentowej. Bazy danych Urzędu Patentowego. Klasyfikacje znaków towarowych i wzorów przemysłowych. | 2 |
| T-W-4 | Ochrona baz danych. Umowy i porozumienia międzynarodowe w zakresie ochrony własności przemysłowej. | 1 |
| T-W-5 | Zasady legalnego korzystania z przedmiotów własności intelektualnej, w tym dostępnych w internecie. Licencje i ich rodzaje. Domena publiczna. Creative commons. | 2 |
| T-W-6 | Zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych. Problem plagiatów i piractwa. Naruszenia praw własności intelektualnej w Internecie. | 2 |
| T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-W-2 | Praca domowa - przy wykorzystaniu platformy zdalnej. | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy domowej. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_A03_W01 Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | GP_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_A03_U01 Student umie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej; potrafi wykorzystywać dostępne źródła informacji zgodnie z obowiązującym prawem. | GP_1A_U16, GP_1A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_A03_K01 Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym. | GP_1A_K01, GP_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_A03_W01 Student ma wiedzę na temat przestrzegania prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej oraz regulacji dotyczących praw wyłącznych. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
| 4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
| 5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_A03_U01 Student umie rozróżnić poszczególne rodzaje własności intelektualnej; potrafi wykorzystywać dostępne źródła informacji zgodnie z obowiązującym prawem. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
| 4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
| 5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_A03_K01 Student czuje potrzebę aktualizowania wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej wraz z postępującym rozwojem technologicznym. | 2,0 | Student nie osiągnął efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym. | |
| 4,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym. | |
| 5,0 | Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., Difin, Warszawa, 2008
- Łazewski M., Gołębiowski M., Własność intelektualna, Warszawa, 2006, dostępna pod adresem http://www.stim.org.pl
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych., Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83., 1994
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej., Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., 2003