Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady):
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady) | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Matematyka i fizyka na poziomie elementarnym. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I, III) |
| W-2 | Geodezja i kartografia. Budownictwo. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Źródła obowiązujących aktów prawnych regulujących lokalizację infrastruktury technicznej. | 2 |
| T-A-2 | Zasady lokalizacji elementów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zasady trasowania sieci | 4 |
| T-A-3 | Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami. | 4 |
| 10 | ||
| projekty | ||
| T-P-1 | Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem sieci wodnej, kanalizacyjnej, opracowania wytycznych stref ochrony przed powodzią. | 10 |
| T-P-2 | Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów, kompostowania | 8 |
| T-P-3 | Obliczenia ilości produkowanych odpadów pod kątem zapewnienia właściwej infrastruktury | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna. | 4 |
| T-W-2 | Ogólne zasady regulacji rzek oraz budowy i lokalizacji urządzeń melioracyjnych, wodnych. | 2 |
| T-W-3 | Zapobieganie zjawiskom ekstremalnym (susze, powodzie). Wyznaczanie i zagospodarowanie stref zagrożenia powodziowego. | 4 |
| T-W-4 | Systemy wodociągowe. Ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych. | 3 |
| T-W-5 | Systemy kanalizacji lokalnych i zbiorczych. Kanalizacje rozdzielcze - ogólnospławne i półrozdzielcze. Kanalizacje deszczowe. | 4 |
| T-W-6 | Zasady lokalizacji oczyszczlni ścieków. Podstawowe wiadomości z zakresy technologiii oczyszcznia ścieków. | 3 |
| T-W-7 | Gospodarka odpadami. Systemy zbiórki odpadów. | 5 |
| T-W-8 | Składowiska, kompostownie, spalarnie - zasady lokalizacji. | 5 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-A-2 | Konsultacje projektu | 12 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych z ćwiczeń | 15 |
| A-A-4 | Przygotowanie koncepcji melioracji | 12 |
| A-A-5 | Przygotowanie koncepcji lokalizacji spalarni odpadów | 11 |
| 60 | ||
| projekty | ||
| A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-P-2 | Przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem lokalizacji infrastruktury sanitarnej, spalarni odpadów. | 13 |
| A-P-3 | Konsultacje | 10 |
| A-P-4 | Studiowanie literatury przedmiotowej | 8 |
| A-P-5 | Przygotowanie do cwiczeń przedmiotowych, zebranie materiałów do projektów. | 9 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | Konsultacje | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady | 10 |
| A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej z zakresu inżynieri sanitarnej | 12 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłąd informacyjny |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa) |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C13_W01 Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami. | GP_1A_W18, GP_1A_W19 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C13_U01 Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich | GP_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C13_K01 Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni | GP_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-P-2, T-A-2, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C13_W01 Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy związanej z infrastrukturą sanitacyjną oraz podstawami gospodarowania odpadami |
| 3,0 | Student: -ma ograniczoną wiedzę z zakresu infrstruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać tylko niektóre elementy sieci sanitacyjnej i obiektów gospodarowania odpadami oraz wskazać tylko wybrane zasady lokalizowania poszczególnych komponentów, rozróżnia tylko niektóre funkcje elementów wymienionej infrastruktury | |
| 3,5 | Student posiada niepełną wiedzę z zakresu infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy lecz w niepełnym stopniu jest w stanie objaśnić ich funckje. Student jest w stanie dobrać zasady lokalizacji tylko do niektórych elementów związanych z dostarczaniem wody, odprowadzeniem ścieków i obiektów gospodarowania odpadami. Rozpoznaje niektóre procesy technologiczne stosowane w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami | |
| 4,0 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami | |
| 4,5 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami | |
| 5,0 | Student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić szczegółowo ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, posiada wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C13_U01 Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich | 2,0 | Student nie umie dobierać lokalizaji poszczególnych elementów sieci sanitacyjnej i komponentów obiektów gospodarowania odpadami. Nie korzysta z dostępnych wytycznych, nie jest w stanie przygotować ogólnej koncepcji zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków dla danego obszaru, nie potrafi zaplanować wymaganej infrastruktury w zakresie gospodarowania odpadmi na wyznaczonym obszarze |
| 3,0 | Student ma ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z wydatną pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, z dużą pomocą potrafi wykonać niektóre szacunki dotyczące zapotrzebowania na wodę | |
| 3,5 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, gospodarki odpadami z pomocą nauczyciela potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury | |
| 4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i własciwie dobrać (w zależności o warunków) umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury | |
| 4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, sprawnie potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, umie wskazać dodatkowe rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów. | |
| 5,0 | Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, bardzo sprawne potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie własciwie i samodzielnie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, potrafi dobrać dodatkowe lub alternaywne rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C13_K01 Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni | 2,0 | Student nie jest zorientowany w konsekwencjach niewłasciwej lokalizacji infrastruktury sanitacyjnej i gospodarowania odpadami, jest nieaktywny i nie przejawia chęci do pracy indywidualnej i w zespole |
| 3,0 | Student ma ograniczoną swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole jednak wykazuje małą aktywność w pracy zespołowej | |
| 3,5 | Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje aktywność w pracy zespołowej, wykazuje umiarkowaną dbałość o rezultaty wykonywanej pracy | |
| 4,0 | Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje dużą aktywność, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami | |
| 4,5 | Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami | |
| 5,0 | Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi i ewentualnych konsekwencji błędnych decyzji w tym zakresie, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami |
Literatura podstawowa
- Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne sposoby oczyszczania ścieków, Wyd. AR Wrocław, wrocław, 1994
- Praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych t.1, t. 2, PWRiL, Warszawa, 1986
- Radczuk L., Wyznaczanie stref zagrożenia powodziowego, Wyd. Safage, Warszawa, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda w obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
- Korzeniewski W., Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB Warszawa, Warszawa, 2003
- Ustawa, Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, 2011
- Ustawy, Prawo Wodne, Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa o odpadach, 2011