Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Monitoring ekosystemów leśnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring ekosystemów leśnych
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu gospodarki leśnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procedurami obowiązującymi w zakresie monitoringu lasów i ekosystemów leśnych
C-2Omówienie podstawowych zagrożeń dla stabilności ekosystemów leśnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów2
T-A-2Monitoring siedlisk leśnych2
T-A-3Prace projektowe z zakresu interpretacji wymagań monitoringowych w określonych typach drzewostanu2
6
wykłady
T-W-1Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów2
T-W-2Ocena uszkodzeń drzewostanów w aspekcie czasowym i przestrzennym2
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy1
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3sprawozdanie z wyjazdu terenowego3
15
wykłady
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-oz_W01
Student po zrealizowaniu części wykłądowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
OS_2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-oz_U01
Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U08C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-oz_K01
Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
OS_2A_K04C-3T-W-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-oz_W01
Student po zrealizowaniu części wykłądowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
2,0student nie posiadł wiedzy z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i nie zna metod ich oceny
3,0student w nieznacznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna podstawowe metody ich oceny
3,5student w dostatecznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,0student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,5student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
5,0student w bardzo dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-oz_U01
Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego wykonania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,0student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,5student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,0student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,5student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
5,0student posiada bardzo dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-oz_K01
Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
2,0student nie nabył kompetencji w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,0student nabył w stopniu zadowalającym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,5student nabył w stopniu dostatecznym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,0student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,5student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student nabył w stopniu bardzo dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2000
  2. Smurzyński E., Hodowla lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2002
  3. Sejm RP, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
  4. Sejm RP, Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. 1991 nr 101 poz. 444 z późn. zm.), 1991

Literatura dodatkowa

  1. Falencka-Jabłońska I., Zagrożenie środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów2
T-A-2Monitoring siedlisk leśnych2
T-A-3Prace projektowe z zakresu interpretacji wymagań monitoringowych w określonych typach drzewostanu2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów2
T-W-2Ocena uszkodzeń drzewostanów w aspekcie czasowym i przestrzennym2
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy1
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3sprawozdanie z wyjazdu terenowego3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D06-oz_W01Student po zrealizowaniu części wykłądowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procedurami obowiązującymi w zakresie monitoringu lasów i ekosystemów leśnych
C-2Omówienie podstawowych zagrożeń dla stabilności ekosystemów leśnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-W-2Ocena uszkodzeń drzewostanów w aspekcie czasowym i przestrzennym
T-W-1Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy
T-A-2Monitoring siedlisk leśnych
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiadł wiedzy z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i nie zna metod ich oceny
3,0student w nieznacznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna podstawowe metody ich oceny
3,5student w dostatecznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,0student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,5student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
5,0student w bardzo dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D06-oz_U01Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-W-2Ocena uszkodzeń drzewostanów w aspekcie czasowym i przestrzennym
T-W-1Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy
T-A-2Monitoring siedlisk leśnych
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego wykonania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,0student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,5student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,0student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,5student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
5,0student posiada bardzo dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D06-oz_K01Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-A-2Monitoring siedlisk leśnych
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie nabył kompetencji w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,0student nabył w stopniu zadowalającym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,5student nabył w stopniu dostatecznym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,0student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,5student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student nabył w stopniu bardzo dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach