Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 6 0,50,38zaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS, podstawy klimatologii i meteorologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.1
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów1
6
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
OS_2A_W01, OS_2A_W02, OS_2A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
OS_2A_U01, OS_2A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-3M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
  2. Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.1
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D07-oz_W01Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D07-oz_U01Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D07-oz_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego