Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Prowadzenie działalności gospodarczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prowadzenie działalności gospodarczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Gospodarka oparta na wiedzy. Systemy gospodarcze. Rynek i branże. | 3 |
T-W-2 | Pojęcie przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy, podstawy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw. | 3 |
T-W-3 | Formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa jednoosobowe, spółki, zasady działania. | 3 |
T-W-4 | Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej | 2 |
T-W-5 | Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym. | 3 |
T-W-6 | Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych. | 3 |
T-W-7 | Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii | 2 |
T-W-8 | Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking. | 2 |
T-W-9 | Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę. | 2 |
T-W-10 | Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości. | 2 |
T-W-11 | Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne. | 2 |
T-W-12 | Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa. | 2 |
T-W-13 | Etyka w działaniach gospodarczych. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach (wykłady) | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury do wykładów. | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny. |
M-2 | Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_W01 Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą. | OZE_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_U01 Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego. | OZE_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_A02_K01 Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania. | OZE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-2 | S-1 |
OZE_1A_A02_K02 Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy. | OZE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-12 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_W01 Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_U01 Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_A02_K01 Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_A02_K02 Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawlik A., Przedsiębiorczość, UJK, Kielce, 2016
- Acocella N., Zasady polityki gospodarczej., Wyd. PWN, Warszawa, 2002
- Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiebiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Promocji Małych i Średnich Przedsiebiorstw, Warszawa, 2000
- Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i instytucjami otoczenia biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006