Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.2
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-A-6Analiza wariancji z regresją.2
T-A-7Analiza kowariancji.2
T-A-8Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.2
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-W-6Analiza wariancji z regresją.2
T-W-7Analiza kowariancji.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.15
A-W-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_W01
Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
OZE_2A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
OZE_2A_U03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_B02_K01
Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
OZE_2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_W01
Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętnosci w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_B02_K01
Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów., Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.2
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-A-6Analiza wariancji z regresją.2
T-A-7Analiza kowariancji.2
T-A-8Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.2
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.2
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.2
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.2
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.2
T-W-6Analiza wariancji z regresją.2
T-W-7Analiza kowariancji.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.15
A-W-3Wykonanie prac kontrolnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B02_W01Zna metody statystyczne potrzebne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania wniosków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
Treści programoweT-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-7Analiza kowariancji.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-A-8Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B02_U01Potrafi wykorzystać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
Treści programoweT-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-7Analiza kowariancji.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-A-8Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętnosci w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_B02_K01Jest świadomy posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników.
C-3Kształtowanie świadomości ciągłego kształcenia.
Treści programoweT-W-1Charaktersytyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-W-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-W-3Półprzedziały ufności- podstawowe testy.
T-W-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-W-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-W-6Analiza wariancji z regresją.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-7Analiza kowariancji.
T-A-1Charakterystyka próby, ocena minimalnej wielkości próby.
T-A-2Doświadczenie jednoczynnikowe.
T-A-3Półprzedziały ufności-podstawowe testy.
T-A-4Doświadczenie dwuczynnikowe.
T-A-5Korelacja i regresja, regresja wielokrotna.
T-A-6Analiza wariancji z regresją.
T-A-7Analiza kowariancji.
T-A-8Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace kontrolne.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0