Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
Sylabus przedmiotu Neutralizacja odpadów z instalacji OZE:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Neutralizacja odpadów z instalacji OZE | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy mikrobiologii, fizjologii roślin, biochemii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożeń środowiskowych związanych z odpadami z instalacji OZE i metodami ich neutralizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Skrining mikroorganizmów i selekcja roślin uczestniczących w neutralizacji odpadów z instalacji OZE. | 3 |
| T-L-2 | Fitotoksyczne i zootoksyczne odziaływanie odpadów poprocesowych. | 4 |
| T-L-3 | Enzymatyczna aktywność gleb zanieczyszczonych odpadami z instalacji OZE. | 3 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Charakterystyka odpadów powstających w instalacjach OZE. | 2 |
| T-W-2 | Metody ograniczania ilości powstających odpadów poprocesowych i sposoby ich neutralizacji. | 3 |
| T-W-3 | Ekotoksykologiczne metody oceny zagrożeń środowiskowych związanych z odpadami z instalacji OZE. Bioindykacja. Biotesty. | 5 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 4 |
| A-L-3 | Konsultacje. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
| 15 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład multimedialny. |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Test. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_2A_C08_W01 Student zna metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE jako sposobu ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. | OZE_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_2A_C08_U01 Student umie określić stopień zagrożenia wynikający z pojawienia się odpadów poprocesowych w środowisku i potrafi dobrać metodę ich neutralizacji. | OZE_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_2A_C08_K01 Student jest świadomy jak istotna jest aktualna wiedza w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska związanych z oddziaływaniem inwestycji i instalacji OZE, a ponadto jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. | OZE_2A_K02, OZE_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_2A_C08_W01 Student zna metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE jako sposobu ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wymienić metody neutralizacji odpadów z instalacji OZE bez ich dokładnej charakterystyki. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_2A_C08_U01 Student umie określić stopień zagrożenia wynikający z pojawienia się odpadów poprocesowych w środowisku i potrafi dobrać metodę ich neutralizacji. | 2,0 | |
| 3,0 | Sudent umie przeprowadzić biotesty, ale nie potrafi dopasować metod do rodzaju odpadów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_2A_C08_K01 Student jest świadomy jak istotna jest aktualna wiedza w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska związanych z oddziaływaniem inwestycji i instalacji OZE, a ponadto jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma ograniczoną świadomość tego jak istotna jest aktualna wiedza dotycząca metod ochrony środowiska. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
- Zakrzewski S., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2002
- Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej, SGGW, Warszawa, 2010
- Małgorzata Wierzbicka, Ekotoksykologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006