Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 25 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.2
T-A-2Nawadnianie warzyw.1
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.1
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.2
T-A-5Nawadnianie zbóż.2
T-A-6Nawadnianie roślin pastwenych.2
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.2
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.1
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.1
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.1
15
wykłady
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.2
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby.4
T-W-4Gospodarka wodna roślin.2
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.2
T-W-6Zastosowanie nawodnień.3
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.4
T-W-8Źródła wody do nawodnień.3
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.15
A-A-3Konsultacje z nauczycielem.5
A-A-4studiowanie wskazanej literatury5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
A-W-4studiowanie wskazanej literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-3Ocena formująca: Projekt systemu nawadniającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_W01
l
ROL_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_U01
l
ROL_1A_U11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C20_K01
l
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_W01
l
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_U01
l
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C20_K01
l
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Karczmarczyk, L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
  2. J.Dzieżyc, Rolnictwo w warunkach nawadniania, PWN, Warszawa, 1988
  3. J.Dzieżyc, Nawadnianie Roślin, PWRIL, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo wodne-tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 2005, 2011 roku, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.2
T-A-2Nawadnianie warzyw.1
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.1
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.2
T-A-5Nawadnianie zbóż.2
T-A-6Nawadnianie roślin pastwenych.2
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.2
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.1
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.1
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.2
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby.4
T-W-4Gospodarka wodna roślin.2
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.2
T-W-6Zastosowanie nawodnień.3
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.4
T-W-8Źródła wody do nawodnień.3
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.15
A-A-3Konsultacje z nauczycielem.5
A-A-4studiowanie wskazanej literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
A-W-4studiowanie wskazanej literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_W01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-6Nawadnianie roślin pastwenych.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_U01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-6Nawadnianie roślin pastwenych.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C20_K01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-4Gospodarka wodna roślin.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby.
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-6Nawadnianie roślin pastwenych.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0