Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie roślin modyfikowanych genetycznie w Europie i na świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie roślin modyfikowanych genetycznie w Europie i na świecie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat podstawowych zasad genetyki klasycznej i genetyki populacji oraz znajomość molekularnych podstaw dziedziczenia (od DNA do białka)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie aktualnej sytuacji w zakresie użytkowania roślin transgenicznych (korzyści wynikające z ich uprawy, regulacje prawne w zakresie dopuszczenia do uprawy, sposoby monitorowania, zagrożenia)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Unii Europejskiej. GMO a ochrona różnorodności genetycznej.2
T-A-2Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Północna2
T-A-3Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Południowa2
T-A-4Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Azja2
T-A-5Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Australia i Oceania, kraje Afryki2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi.4
T-W-2Akty prawa międzynarodowego regulujace wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartagenski.2
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do srodowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.2
T-W-4Przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych.3
T-W-5Użytkowanie i monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów2
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie źródeł informacji. Przygotowanie prezentacji.20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych stosowanych w hodowli roślin i aktualnego stanu ich wykorzystania w praktyce rolniczej
ROL_1A_W16C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14-1_U01
Potrafi ocenić i zaprezentować korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania roślin modyfikowanych genetycznie
ROL_1A_U14C-1T-W-6, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O14-1_K01
Ma świadomość ryzyka wynikającego z użytkowania GMO, potrafi ocenić możliwe skutki dopuszczenia GMO do uprawy
ROL_1A_K04, ROL_1A_K06C-1T-W-6, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych stosowanych w hodowli roślin i aktualnego stanu ich wykorzystania w praktyce rolniczej
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o zakresie użytkowania roślin transgenicznych i regulacjach prawnych aktualnie obowiązujących w Europie i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14-1_U01
Potrafi ocenić i zaprezentować korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania roślin modyfikowanych genetycznie
2,0
3,0Potrafi na poziomie podstawowym dokonać oceny zagrożeń wynikających z użytkowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O14-1_K01
Ma świadomość ryzyka wynikającego z użytkowania GMO, potrafi ocenić możliwe skutki dopuszczenia GMO do uprawy
2,0
3,0Potrafi na poziomie podstawowym ocenić możliwe skutki zastosowania odmian roślin modyfikowanych genetycznie w produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczenstwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  2. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Unii Europejskiej. GMO a ochrona różnorodności genetycznej.2
T-A-2Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Północna2
T-A-3Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Ameryka Południowa2
T-A-4Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Azja2
T-A-5Użytkowanie odmian modyfikowanych genetycznie oraz regulacje prawne w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Australia i Oceania, kraje Afryki2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi.4
T-W-2Akty prawa międzynarodowego regulujace wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartagenski.2
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do srodowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.2
T-W-4Przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych.3
T-W-5Użytkowanie i monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów2
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie źródeł informacji. Przygotowanie prezentacji.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14-1_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu metod biotechnologicznych stosowanych w hodowli roślin i aktualnego stanu ich wykorzystania w praktyce rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W16Ma podstawową wiedzę z zakresu metod stosowanych w hodowli roślin, biotechnologii i nasiennictwie roślin rolniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnej sytuacji w zakresie użytkowania roślin transgenicznych (korzyści wynikające z ich uprawy, regulacje prawne w zakresie dopuszczenia do uprawy, sposoby monitorowania, zagrożenia)
Treści programoweT-W-2Akty prawa międzynarodowego regulujace wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartagenski.
T-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych
T-W-5Użytkowanie i monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów
T-W-1Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi.
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do srodowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.
T-W-4Przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o zakresie użytkowania roślin transgenicznych i regulacjach prawnych aktualnie obowiązujących w Europie i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14-1_U01Potrafi ocenić i zaprezentować korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania roślin modyfikowanych genetycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnej sytuacji w zakresie użytkowania roślin transgenicznych (korzyści wynikające z ich uprawy, regulacje prawne w zakresie dopuszczenia do uprawy, sposoby monitorowania, zagrożenia)
Treści programoweT-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych
T-W-1Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi na poziomie podstawowym dokonać oceny zagrożeń wynikających z użytkowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O14-1_K01Ma świadomość ryzyka wynikającego z użytkowania GMO, potrafi ocenić możliwe skutki dopuszczenia GMO do uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnej sytuacji w zakresie użytkowania roślin transgenicznych (korzyści wynikające z ich uprawy, regulacje prawne w zakresie dopuszczenia do uprawy, sposoby monitorowania, zagrożenia)
Treści programoweT-W-6Zagrożenia wynikające z użytkowania roślin transgenicznych
T-W-1Wprowadzenie: Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Różnice między odmianami genetycznie zmodyfikowanymi a odmianami konwencjonalnymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi na poziomie podstawowym ocenić możliwe skutki zastosowania odmian roślin modyfikowanych genetycznie w produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0