Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa. | 2 |
T-A-2 | Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej. | 4 |
T-A-3 | Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz. | 2 |
T-A-4 | Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy biotechnologii w rolnictwie. | 2 |
T-W-2 | Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa. | 2 |
T-W-3 | Elementy ekologii mikroorganizmów. | 2 |
T-W-4 | Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin. | 2 |
T-W-5 | Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin. | 2 |
T-W-6 | Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu. | 3 |
T-W-7 | Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 9 |
A-A-4 | Konsultacje. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_W01 Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej. | ROL_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_U01 Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin. | ROL_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_K01 Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów . | ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_W01 Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej. | 2,0 | Student nie ma podstawowowej wiedzy odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. | |
4,5 | Student ma poszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. | |
5,0 | Student ma szeroką wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_U01 Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dopasować odpowiedni rodzaj poznanych szczepionek mikrobiologicznych w zależności od aktualnych potrzeb rośliny, bez umiejętności scharakteryzowania mechanizmów ich działania, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12 -S_K01 Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów . | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli szczepionek mikrobiologicznych w praktyce rolniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008
- Salyers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003
- Muller G, Podstawy mikrobiologii żywności., WNT, Warszawa, 1990
- Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza., PWRiL, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., UMCS, Lublin, 2000