Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie ochrony środowiska wyniesiona z zajęć pierwszego stopnia studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-2Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska2
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji2
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew2
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów2
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru2
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze2
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy2
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.2
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.2
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.2
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.2
T-W-6Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.2
T-W-7Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,2
T-W-8Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.2
T-W-9System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce2
T-W-10Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych2
T-W-11Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska2
T-W-12Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-13Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-14Rekultywacja terenów zdegradowanych2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09, ROL_2A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
ROL_2A_U03C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-4S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska i wie co oznacza termin kształtowanie środowiska.
3,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
4,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska
4,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska, rozumie czym jest waloryzacja przyrodnicza.
5,0Student rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska, rozumie znaczenie waloryzacji przyrodniczej i potrafi podac akty prawne służące kształtowaniu srodowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu oraz potrafi wymienić organy administracyjne podejmujące decyzje w zakresie gospodarowania środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorowój, PWN, Warszawa, 2008
  2. Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
  4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880), 2004

Literatura dodatkowa

  1. Richling. A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska2
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji2
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew2
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów2
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru2
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze2
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy2
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.2
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.2
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.2
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.2
T-W-6Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.2
T-W-7Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,2
T-W-8Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.2
T-W-9System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce2
T-W-10Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych2
T-W-11Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska2
T-W-12Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-13Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-14Rekultywacja terenów zdegradowanych2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_W01Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-2Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.
T-W-12Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.
T-W-8Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.
T-W-6Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.
T-W-7Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,
T-W-9System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce
T-W-10Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych
T-W-11Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska
T-W-13Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
T-W-14Rekultywacja terenów zdegradowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja panelowa
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną środowiska i wie co oznacza termin kształtowanie środowiska.
3,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienic zagrożenia dla środowiska naturalnego.
4,0Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska
4,5Student posiada podstawową wiedzę, związaną z ochroną środowiska, wie o potrzebie zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska, rozumie czym jest waloryzacja przyrodnicza.
5,0Student rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz podac sposoby przeciwdziałania im. Potrafi wymienic akty prawne dotyczace ochrony środowiska, rozumie znaczenie waloryzacji przyrodniczej i potrafi podac akty prawne służące kształtowaniu srodowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_U01Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-2Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony.
Treści programoweT-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C04_K01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony.
Treści programoweT-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu oraz potrafi wymienić organy administracyjne podejmujące decyzje w zakresie gospodarowania środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0