Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wylęgarnictwo oraz produkcja materiału zarybieniowego | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tarło naturalne i sztuczne | 4 |
T-L-2 | Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport | 3 |
T-L-3 | Ocena stopnia dojrzałości ikry i stopnia zapłodnienia. Płyn Serra i Hofera, przygotowanie, pobieranie ikry. | 3 |
T-L-4 | Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport | 3 |
T-L-5 | Modulowanie procesów wylęgania się larw | 3 |
T-L-6 | Larwy i wylęg – żywienie, zabiegi pielęgnacyjne, transport | 4 |
T-L-7 | Produkcja i pozyskiwanie pokarmu naturalnego. | 2 |
T-L-8 | Produkcja materiału zarybieniowego ryb łososiowatych, głąbielowatych, karpiowatych reofilnych | 3 |
T-L-9 | Ryby roślinożerne - rozród i podchów narybku | 4 |
T-L-10 | Rozród i produkcja narybku szczupaka i sandacza oraz innych gatunków ryb | 3 |
T-L-11 | Przygotowanie tarła i inkubacji suma afrykańskiego – triploidyzacja. | 2 |
T-L-12 | Triploidy, gynogeneza, androgeneza, rewersja płci, hybrydyzacja. | 3 |
T-L-13 | Zabiegi sanitarne i podstawowe czynności podczas inkubacji i podchowu | 4 |
T-L-14 | Wizytacja ośrodków wylęgarniczych. | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych | 3 |
T-W-2 | Metody pozyskiwania i dobór tarlaków (transport, przetrzymywanie, sterowanie dojrzewaniem, anestetyki). Wizyta w ośrodku zarybieniowym. | 3 |
T-W-3 | Gamety – ocena jakości, przechowywanie, transport | 3 |
T-W-4 | Ikra – warunki inkubacji, pielęgnacja, straty, transport | 3 |
T-W-5 | Modulowanie procesów wylegania się larw | 2 |
T-W-6 | Larwy i wylęg – biologia, zabiegi pielęgnacyjne, transport | 2 |
T-W-7 | Zasady żywienia larw i wylęgu | 2 |
T-W-8 | Produkcja materiału zarybieniowego głąbielowatych | 2 |
T-W-9 | Produkcja materiału zarybieniowego sandacza | 2 |
T-W-10 | Produkcja materiału zarybieniowego szczupaka | 2 |
T-W-11 | Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych | 2 |
T-W-12 | Produkcja materiału zarybieniowego karpiowatych ryb roślinożernych | 2 |
T-W-13 | Produkcja materiału zarybieniowego jesiotrowatych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 17 |
A-L-5 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 15 |
A-W-3 | Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład uniwersytecki, wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych oraz w Rybackiej Stacji Doświadczalnej w Nowym Czarnowie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Do uzyskania zaliczenia z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-2_W01 Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. | RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W11, RYB_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
RYB_1A_D2-2_W02 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | RYB_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-2_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | RYB_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
RYB_1A_D2-2_U02 Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg. | RYB_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
RYB_1A_D2-2_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | RYB_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-11, T-L-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-13, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-2_W01 Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. | 2,0 | Student nie ma elementarnej wiedzy ma temat wylegarnictwa i metod produkcji materiału zarybieniowego |
3,0 | Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb. | |
3,5 | Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem niektórych gatunków ryb. | |
4,0 | Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz większość przepisów prawnych dotyczących produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. | |
4,5 | Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem większości gatunków ryb oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. | |
5,0 | Student zna metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, zna zasady obchodzenia się z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb (głąbielowate, sandacz, szczupak, karpiowate, jesiotrowate i in.) oraz przepisy prawne dotyczące produkcji, obrotu i wpuszczania materiału zarybieniowego do wód otwartych. | |
RYB_1A_D2-2_W02 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy i rozwoju posteembrionalnego ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy i rozwoju postembrionalnego ryb i raków. |
3,0 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postzarodkowego niektórych gatunków ryb i raków cennych gospodarczo. | |
3,5 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i postembrionalnego ryb i raków cennych gospodarczo i potrafi opisać niekóre z nich. | |
4,0 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postembrionalnego niektórych gatunków ryb cennych gospodarczo. | |
4,5 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i postzarodkowego większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe. | |
5,0 | Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i rozwojem postembrionalnych większości gatunków ryb użytkowych i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-2_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | 2,0 | Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków |
3,0 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków | |
3,5 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznym sprzętem (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków | |
4,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
4,5 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
5,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
RYB_1A_D2-2_U02 Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielegnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg. | 2,0 | Student po ukończeniu kursu nie potrafi odpowiednio pielęgnować zarówno ikry jak i larwy i wylęgu ryb i raków. |
3,0 | Student po ukończeniu kursu będzie potrafił odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków. | |
3,5 | Student po ukończeniu kursu będzie potrafił zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg wybranych gatunków ryb i raków. | |
4,0 | Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry niektórych wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg. | |
4,5 | Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry większości wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg. | |
5,0 | Student po ukończeniu kursu będzie potrafił stworzyć odpowiednie warunki do inkubacji ikry wybranych, cennych gospodarczo ryb i raków, zastosować odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne w trakcie embriogenezy oraz żywić i odpowiednio pielęgnować larwy i wylęg. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole | |
RYB_1A_D2-2_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
- Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
- W. Kilarski, Anatomia Ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
- Szczerbowski J. (red.), Encyklopedia rybacko-wędkarska, Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1998
- (Red.) A. Wołos, M. Bnińska, Gospodarka koregonidami Uwarunkowania i efektywność, Wydawca IRS, Olsztyn, 1998
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
- J. A. Szczerbowski, Rybactwo jeziorowe i rzeczne, Hortpress, 2001
- Szczerbowski J. (red.), Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
- Komunikaty rybackie (kwartalnik), IRŚ, Olsztyn