Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Oceanografia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceanografia rybacka
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z przedmiotów: Ekologia środowiska wodnego, Hydrobiologia, Fizyka i Hydrochemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-2Umiejętność planowania i przeprowadzania podstawowych analiz biologicznych
C-3Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-4Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badań hydrobiologicznych. Próby jakościowo-ilościowe. Przegląd i zastosowanie narzędzi do poboru prób biologicznych.2
T-L-2Ogólna charakterystyka i przegląd gatunków morskich roślin wodnych (fitoplankton, mikroflora denna, makrofity).6
T-L-3Znaczenie roślinności wodnej dla rybactwa2
T-L-4Rozmieszczenie, znaczenie i metody pomiaru produkcji pierwotnej i wtórnej w ekosystemach morskich.4
T-L-5Abiotyczne i biotyczne czynniki kształtujące produkcję pierwotną w zbiornikach morskich2
T-L-6Plankton zwierzęcy. Przegląd gatunków, ogólna charakterystyka, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa4
T-L-7Szacowanie biomasy i zagęszczenia zooplanktonu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz3
T-L-8Analiza granulometryczna. Właściwości chemiczne i fizyczne osadów dennych.2
T-L-9Bentos (makro i meiobentos) - ogólna charakterystyka, przegląd, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa8
T-L-10Szacowanie zagęszczenia i biomasy bentosu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz.4
T-L-11Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne w ekosystemach morskich4
T-L-12Zagrożenia i ochrona wód morskich4
45
wykłady
T-W-1Geografia mórz i oceanów2
T-W-2Środowiskowy podział morza2
T-W-3Rzeźba dna oceanicznego.2
T-W-4Bental. Podział dna morskiego i jego charakterystyka.2
T-W-5Osady denne. Definicja, geneza, podział i znaczenie dla ichtiofauny.2
T-W-6Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Zasolenie wody morskiej. Definicja. podział i znaczenie dla ichtiofauny.2
T-W-7Wody słonawe. Estuaria - znaczenie ekologiczne2
T-W-8Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Gazy w wodzie morskiej. Tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór.2
T-W-9Biogeny w wodzie morskiej i ich znaczenie dla hydrobiontów.2
T-W-10Światło w wodzie morskiej. Przejrzystość, barwa, strefy świetlne, przystosowania ichtiofauny.2
T-W-11Pionowy i poziomy rozkład temperatur w wodzie morskiej i oceanicznej. Eurytermy i stenotermy.4
T-W-12Dynamnika wód morskich i oceanicznych: prądy, falowanie i pływy. Znaczenie dla ichtiofauny6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach18
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4przygotowanie się do egzaminu20
A-W-5zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu laboratoryjnego stosownego do realizownego według harmonogramu zadania; praca indywidualna i w grupach.
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-5Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-3_W01
Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem pelagialu i bentalu
RYB_1A_W09C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2
RYB_1A_D1-3_W02
Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniające zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
RYB_1A_W01C-1, C-3, C-4T-L-12, T-W-1, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2
RYB_1A_D1-3_W03
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: populacja, biocenoza, biom, ekosystem) i wyjaśnić podstawowe procesy zachodzące w środowisku morskim
RYB_1A_W09C-1T-L-5, T-L-11, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-3_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
RYB_1A_U01C-4, C-2T-L-7, T-L-10, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
RYB_1A_D1-3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
RYB_1A_U02C-2T-L-1M-1, M-2S-2, S-3
RYB_1A_D1-3_U03
Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu
RYB_1A_U02, RYB_1A_U06C-1, C-4T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-L-2M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-3_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych
RYB_1A_K03, RYB_1A_K04C-3, C-4T-L-12M-1, M-2S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-3_W01
Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem pelagialu i bentalu
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
RYB_1A_D1-3_W02
Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniające zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
2,0Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,0Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów
4,0Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego
4,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych
5,0Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów
RYB_1A_D1-3_W03
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: populacja, biocenoza, biom, ekosystem) i wyjaśnić podstawowe procesy zachodzące w środowisku morskim
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-3_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
RYB_1A_D1-3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
RYB_1A_D1-3_U03
Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-3_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych

Literatura podstawowa

  1. Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
  2. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  3. Dera Jerzy, Fizyka morza, PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-14020-8
  4. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998, ISBN 83-87327-35-2
  2. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  3. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  4. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badań hydrobiologicznych. Próby jakościowo-ilościowe. Przegląd i zastosowanie narzędzi do poboru prób biologicznych.2
T-L-2Ogólna charakterystyka i przegląd gatunków morskich roślin wodnych (fitoplankton, mikroflora denna, makrofity).6
T-L-3Znaczenie roślinności wodnej dla rybactwa2
T-L-4Rozmieszczenie, znaczenie i metody pomiaru produkcji pierwotnej i wtórnej w ekosystemach morskich.4
T-L-5Abiotyczne i biotyczne czynniki kształtujące produkcję pierwotną w zbiornikach morskich2
T-L-6Plankton zwierzęcy. Przegląd gatunków, ogólna charakterystyka, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa4
T-L-7Szacowanie biomasy i zagęszczenia zooplanktonu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz3
T-L-8Analiza granulometryczna. Właściwości chemiczne i fizyczne osadów dennych.2
T-L-9Bentos (makro i meiobentos) - ogólna charakterystyka, przegląd, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa8
T-L-10Szacowanie zagęszczenia i biomasy bentosu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz.4
T-L-11Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne w ekosystemach morskich4
T-L-12Zagrożenia i ochrona wód morskich4
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geografia mórz i oceanów2
T-W-2Środowiskowy podział morza2
T-W-3Rzeźba dna oceanicznego.2
T-W-4Bental. Podział dna morskiego i jego charakterystyka.2
T-W-5Osady denne. Definicja, geneza, podział i znaczenie dla ichtiofauny.2
T-W-6Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Zasolenie wody morskiej. Definicja. podział i znaczenie dla ichtiofauny.2
T-W-7Wody słonawe. Estuaria - znaczenie ekologiczne2
T-W-8Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Gazy w wodzie morskiej. Tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór.2
T-W-9Biogeny w wodzie morskiej i ich znaczenie dla hydrobiontów.2
T-W-10Światło w wodzie morskiej. Przejrzystość, barwa, strefy świetlne, przystosowania ichtiofauny.2
T-W-11Pionowy i poziomy rozkład temperatur w wodzie morskiej i oceanicznej. Eurytermy i stenotermy.4
T-W-12Dynamnika wód morskich i oceanicznych: prądy, falowanie i pływy. Znaczenie dla ichtiofauny6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach18
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4przygotowanie się do egzaminu20
A-W-5zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_W01Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem pelagialu i bentalu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-3Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
Treści programoweT-W-2Środowiskowy podział morza
T-W-4Bental. Podział dna morskiego i jego charakterystyka.
T-W-3Rzeźba dna oceanicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_W02Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniające zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-3Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-4Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-L-12Zagrożenia i ochrona wód morskich
T-W-1Geografia mórz i oceanów
T-W-12Dynamnika wód morskich i oceanicznych: prądy, falowanie i pływy. Znaczenie dla ichtiofauny
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,0Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów
4,0Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego
4,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych
5,0Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_W03Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: populacja, biocenoza, biom, ekosystem) i wyjaśnić podstawowe procesy zachodzące w środowisku morskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
Treści programoweT-L-5Abiotyczne i biotyczne czynniki kształtujące produkcję pierwotną w zbiornikach morskich
T-L-11Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne w ekosystemach morskich
T-W-2Środowiskowy podział morza
T-W-5Osady denne. Definicja, geneza, podział i znaczenie dla ichtiofauny.
T-W-3Rzeźba dna oceanicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu laboratoryjnego stosownego do realizownego według harmonogramu zadania; praca indywidualna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_U01Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
C-2Umiejętność planowania i przeprowadzania podstawowych analiz biologicznych
Treści programoweT-L-7Szacowanie biomasy i zagęszczenia zooplanktonu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz
T-L-10Szacowanie zagęszczenia i biomasy bentosu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz.
T-L-4Rozmieszczenie, znaczenie i metody pomiaru produkcji pierwotnej i wtórnej w ekosystemach morskich.
T-W-5Osady denne. Definicja, geneza, podział i znaczenie dla ichtiofauny.
T-W-6Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Zasolenie wody morskiej. Definicja. podział i znaczenie dla ichtiofauny.
T-W-7Wody słonawe. Estuaria - znaczenie ekologiczne
T-W-11Pionowy i poziomy rozkład temperatur w wodzie morskiej i oceanicznej. Eurytermy i stenotermy.
T-W-12Dynamnika wód morskich i oceanicznych: prądy, falowanie i pływy. Znaczenie dla ichtiofauny
T-W-8Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Gazy w wodzie morskiej. Tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór.
T-W-10Światło w wodzie morskiej. Przejrzystość, barwa, strefy świetlne, przystosowania ichtiofauny.
T-W-9Biogeny w wodzie morskiej i ich znaczenie dla hydrobiontów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu laboratoryjnego stosownego do realizownego według harmonogramu zadania; praca indywidualna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_U02Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność planowania i przeprowadzania podstawowych analiz biologicznych
Treści programoweT-L-1Metody badań hydrobiologicznych. Próby jakościowo-ilościowe. Przegląd i zastosowanie narzędzi do poboru prób biologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_U03Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-4Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-L-6Plankton zwierzęcy. Przegląd gatunków, ogólna charakterystyka, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa
T-L-9Bentos (makro i meiobentos) - ogólna charakterystyka, przegląd, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa
T-L-12Zagrożenia i ochrona wód morskich
T-L-2Ogólna charakterystyka i przegląd gatunków morskich roślin wodnych (fitoplankton, mikroflora denna, makrofity).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu laboratoryjnego stosownego do realizownego według harmonogramu zadania; praca indywidualna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_D1-3_K01Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-3Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-4Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-L-12Zagrożenia i ochrona wód morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych