Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Choroby wirusowe organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby wirusowe organizmów wodnych | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chorób ryb, anatomii i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką infekcji wirusowych, ich przebiegiem, diagnostyką oraz metodami profilaktyki i higieny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusologicznej. | 4 |
T-L-2 | Sekcja ryb - poobór materiału do diagnostyki wirusologicznej i jego konserwacja | 4 |
T-L-3 | Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki wirusologicznej i jego konserwacja. | 4 |
T-L-4 | Homogenizacja prób i przygotowanie do analizy molekularnej. | 2 |
T-L-5 | Optymalizacja reakcji PCR w aspekcie podwyższenia jej czułości. Real-time PCR | 2 |
T-L-6 | Interpretacja wyników. Wyniki fałszywie negatywne i pozytywne. | 2 |
T-L-7 | Wyposażenie laboratorium do badań wirusologicznych. Zasady pracy i bezpieczeństwa. | 4 |
T-L-8 | Analiza przykładowych sekwencji. Charakterystyka molekularna wirusów. | 4 |
T-L-9 | Metody zabezpieczania hodowli przed infekcją wirusową. Profilaktyka i higiena. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych | 4 |
T-W-2 | Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe. | 2 |
T-W-3 | Infekcje wirusowe. Zapobieganie i zwalczanie. Interferony. Szczepionki. Patogenność i wirulencja. | 4 |
T-W-4 | Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna. | 2 |
T-W-5 | Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii. | 2 |
T-W-6 | Wybrane choroby wirusowe ryb. | 4 |
T-W-7 | Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych. | 4 |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia z diagnostyki wirusologicznej. Metody bezposredniego i posredniego wykrywania wirusów. | 4 |
T-W-9 | Zarys wisrusologii molekularnej. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Seminarium |
M-3 | Metoda programowa z użyciem komputera |
M-4 | Pokaz, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-10_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane choroby wirusowe organizmów wodnych z ogólnym wskazaniem na profilaktyke i możliwości diagnostyczne. | RYB_1A_W04, RYB_1A_W05, RYB_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-10_U01 Student potrafi wykonać sekcję ryby i małży oraz pobrać i zabezpieczyć fragmenty tkanek do badań wirusologicznych. Potrafi w ogólnym zarysie przedstawić metodykę analizy molekularnej fragmentu genomu wurusowego ze wstępną oceną jego patogenności. | RYB_1A_U06, RYB_1A_U07, RYB_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-10_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości profilaktyki i diagnostyki przy infekcjach wirusowych organizmów wodnych. | RYB_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-10_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane choroby wirusowe organizmów wodnych z ogólnym wskazaniem na profilaktyke i możliwości diagnostyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu przebiegu infekcji wirusowych o organizmów wodnych. Orientuje się w specyfice środowiska wodnego jako medium dla wektorów chorób wirusowych. Zna w zakresie ogólnym terminologie wirusologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-10_U01 Student potrafi wykonać sekcję ryby i małży oraz pobrać i zabezpieczyć fragmenty tkanek do badań wirusologicznych. Potrafi w ogólnym zarysie przedstawić metodykę analizy molekularnej fragmentu genomu wurusowego ze wstępną oceną jego patogenności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić postać kliniczną infekcji wirusowej, potrafi dokonać poboru materiału biologicznego do badań diagnostycznych oraz zna metody profilaktyki i higieny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-10_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości profilaktyki i diagnostyki przy infekcjach wirusowych organizmów wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i niebezpieczeństwa wynikającego z szybkości roozprzestrzeniania się chorób wirusowych w środowisku wodnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Collier L., Oxford J., Wirusologia, PZWL, Warszawa, 1993, Drugie
- Lewbart G.A., Invertebrate medicine, Blackwell, Australia, 2006, Pierwsze
- Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Goździcka-Józefiak A., Wirusologia molekularna, UAM, Poznań, 2004
- Żelazny J., Środowisko a stan zdrowotny karpia., Państwowy Instytut Weterynaryjny, Puławy, 2002