Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Fizjologia ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia ryb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | atudent powinien posiadać kompendium wiedzy z Anatomii i Biologii ryb |
W-2 | Podstawowa wiedza z anatomii ryb i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej, |
C-2 | - zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii ryb; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | omówienie funkcjonowania układów w organizmie ryby i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na ryby); | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | wykład, pogadanka, prezentacja, eksperyment, filmy dydaktyczne | 60 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne. |
M-2 | pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny z kolokwium, referatów oraz aktywności na zajęciach; |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów; |
S-3 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C3_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka | RYB_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C3_U01 Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności. | RYB_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C3_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką | RYB_1A_K02, RYB_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C3_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C3_U01 Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C3_K01 Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- N.W. Puczkow, Fizjologia ryb, Warszawa, 1968
- W.Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa, 2008
- E. Miętkiewski, Kurs fizjologii doświadczalnej, 1980
Literatura dodatkowa
- S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000
- Sloman K., Balshine S.,Wilson R. (eds), Fish Physiology: Behaviour and Physiology of Fish, ELSEVIER, Academic Rress, 2005, pp. 504
- K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt, 2011
- W.S. Hoar & D.J. Randall, Fish physiology, 2011