Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-4 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii |
W-5 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-6 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-7 | Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym |
W-8 | Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych |
W-9 | Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód |
C-2 | Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych |
C-3 | Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków w tym jako elementu biotechnologii |
C-4 | Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków |
C-5 | Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika |
C-6 | Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach | 3 |
T-L-4 | Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych | 4 |
T-L-5 | Określanie podatności na degradację | 6 |
T-L-6 | Oznaczanie poziomu trofii | 6 |
T-L-7 | Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód | 2 |
T-W-2 | Samooczyszczanie się wód powierzchniowych | 2 |
T-W-3 | Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych | 2 |
T-W-4 | Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii | 4 |
T-W-5 | Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków | 4 |
T-W-6 | Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich | 5 |
T-W-7 | Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie | 3 |
T-W-8 | Oddziaływanie ścieków na odbiornik | 2 |
T-W-9 | Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód | 4 |
T-W-10 | Prawna ochrona wód | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie źródeł | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i baz danych nt. ochrony wód | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-5 | Seminarium |
M-6 | Prelekcja |
M-7 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczęń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_W01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W03, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
RYB_1A_C6_W02 Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód | RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_U01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U15, RYB_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
RYB_1A_C6_U02 Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U03, RYB_1A_U04, RYB_1A_U05, RYB_1A_U15, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_K01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-2, S-3 |
RYB_1A_C6_K02 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K02, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05, RYB_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_W01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz | |
RYB_1A_C6_W02 Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_U01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz | |
RYB_1A_C6_U02 Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_K01 Poznanie zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szcególnym uwzględnieniem rybactwa. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie. Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz | |
RYB_1A_C6_K02 Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005