Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Choroby wirusowe i bakteryjne organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby wirusowe i bakteryjne organizmów wodnych | ||
Specjalność | Akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chorób ryb, anatomii i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych u ryb i wybranych bezkręgowców wodnych z uwzględnieniem metod diagnostycznych oraz zasad profilaktyki i higieny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej | 2 |
T-L-2 | Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja. | 2 |
T-L-3 | Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja. | 2 |
T-L-4 | Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej | 2 |
T-L-5 | Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena. | 1 |
T-L-6 | Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena. | 2 |
T-L-7 | Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena. | 1 |
T-L-8 | Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków. | 2 |
T-L-9 | Choroby ryb i bezkregowców wodnych podlegające obowiązkowi zgłaszania di OIE. Wybrane aspekty prawne. | 2 |
T-L-10 | Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych | 1 |
T-L-11 | Identyfikacja wybranych patogenów bakteryjnych | 5 |
T-L-12 | Metody i podstawy wyboru antybiotyków i chemioterapeutyków w bakteryjnych chorobach ryb | 4 |
T-L-13 | Probiotyki i prebiotyki w walce z patogenami bakteryjnymi | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych. | 4 |
T-W-2 | Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe. | 2 |
T-W-3 | Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja. | 2 |
T-W-4 | Wybrane choroby wirusowe ryb. | 3 |
T-W-5 | Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych. | 2 |
T-W-6 | Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna. | 2 |
T-W-7 | Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb | 4 |
T-W-8 | Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym. | 2 |
T-W-9 | Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych. | 2 |
T-W-10 | Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb | 2 |
T-W-11 | Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich | 3 |
T-W-12 | Antybiotykoterapia w akwakulturze - fakty i mity | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajżace: wykład |
M-2 | Metody aktywizujące: seminaria |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-1_W01 Student zna i rozumie mechanizmy przebiegu infekcji wirusowych i bakteryjnych w środowisku wodnym. Potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować wybrane jednostki chorobowe oraz przedsatwić możliwości diagnostyczne i działania profilaktyczne. | RYB_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-12, T-L-10, T-L-11, T-L-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-1_U01 Student potrafi wykonać sekcję ryby i mięczaka pod katem pobory materiału do badań, jego zakonserwowania i przechowywania. Potrafi dobrać metodę diagnostyczną dla detekcji wybranych chorób wirusowych i bakteryjnych. | RYB_2A_U06, RYB_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D1-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz niebezpieczeństwa wynikającego z zainfekowania środowiska wodnego patogennymi wirusami i bakteriami. | RYB_2A_K02, RYB_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-1_W01 Student zna i rozumie mechanizmy przebiegu infekcji wirusowych i bakteryjnych w środowisku wodnym. Potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować wybrane jednostki chorobowe oraz przedsatwić możliwości diagnostyczne i działania profilaktyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu przebiegu infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych w środowisku wodnym. Zna w zakresie ogólnym kliniczną postać wybranych jednostek chorobowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-1_U01 Student potrafi wykonać sekcję ryby i mięczaka pod katem pobory materiału do badań, jego zakonserwowania i przechowywania. Potrafi dobrać metodę diagnostyczną dla detekcji wybranych chorób wirusowych i bakteryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pobrać i przygotować materiał biologiczny do diagnostyki mikrobiologicznej. Zna i potrafi zastosować metody profilaktyczne oraz postępowanie w hodowli po zdiagnozowaniu patogennych wirusów lub bakterii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D1-1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz niebezpieczeństwa wynikającego z zainfekowania środowiska wodnego patogennymi wirusami i bakteriami. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i niebezpieczeństwa wynikającego z szybkości rozprzestrzeniania się chorób wirusowych i bakterioz w środowisku wodnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewbart G.A., Invertebrate medicine., Blackwell, Australia, 2006, Pierwsze
- Collier L., Wirusologia, Oxford, Warszawa, 1993, Drugie
- Eiras J., Fish diseases, Science Publishers, USA, 2008
- Austin B., Austin D.A, Bacterial fish pathogens, Springer, Londyn, 1999
Literatura dodatkowa
- Żelazny J., Środowisko a stan zdrowotny karpia, Państwowy Instytut Weterynaryjny, Puławy, 2002