Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Akwakultura śródlądowa (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwakultura śródlądowa (blok)
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury5
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych5
T-L-3Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych.10
T-L-4Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity.10
30
wykłady
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Uprawa glonów w stawach i bioreaktorach2
T-W-3Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-4Chów zintegrowany2
T-W-5Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-6Technologia chowu tilapii2
T-W-7Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-8Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
T-W-10Oddziaływanie akwakultury na środowisko wodne. Metody minimalizowania tego typu oddziaływań (zastosowanie np. preparatów stąceniowych do usuwania zanieczyszczeń, akwaponika, metody separacji membranowych)10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1wykonanie zadań, sprawozdań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z literaturą30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-3Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji w postaci stopnia
S-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-3_W01
ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
RYB_2A_W09C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-1, M-3, M-2, M-4S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
RYB_2A_U13C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-6, M-5, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
RYB_2A_K02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-3_W01
ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
  2. A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  4. J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu akwakultura śródlądowa
  5. M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury5
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych5
T-L-3Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych.10
T-L-4Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Uprawa glonów w stawach i bioreaktorach2
T-W-3Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-4Chów zintegrowany2
T-W-5Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-6Technologia chowu tilapii2
T-W-7Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-8Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
T-W-10Oddziaływanie akwakultury na środowisko wodne. Metody minimalizowania tego typu oddziaływań (zastosowanie np. preparatów stąceniowych do usuwania zanieczyszczeń, akwaponika, metody separacji membranowych)10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1wykonanie zadań, sprawozdań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z literaturą30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D1-3_W01ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych.
T-L-4Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity.
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-3Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-4Chów zintegrowany
T-W-5Tradycyjna polikultura chińska
T-W-6Technologia chowu tilapii
T-W-7Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-8Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-W-2Uprawa glonów w stawach i bioreaktorach
T-W-10Oddziaływanie akwakultury na środowisko wodne. Metody minimalizowania tego typu oddziaływań (zastosowanie np. preparatów stąceniowych do usuwania zanieczyszczeń, akwaponika, metody separacji membranowych)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3film
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D1-3_U01potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-L-4Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity.
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia praktyczne
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D1-3_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Zastosowanie separacji membranowych w usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w obiegach zamkniętych.
T-L-4Badanie procesów redukcji pierwiastków biogenicznych w wodzie sytemów recyrkulacyjnych z zastosowaniem wybranych metod, takich jak środki stąceniowe czy hydrofity.
T-W-3Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-4Chów zintegrowany
T-W-5Tradycyjna polikultura chińska
T-W-6Technologia chowu tilapii
T-W-7Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-8Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-W-10Oddziaływanie akwakultury na środowisko wodne. Metody minimalizowania tego typu oddziaływań (zastosowanie np. preparatów stąceniowych do usuwania zanieczyszczeń, akwaponika, metody separacji membranowych)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji w postaci stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym