Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo i prezentacja wyników badań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doświadczalnictwo i prezentacja wyników badań | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość statystyki |
W-2 | Znajomość komputerowych programów edytorskich, podstawy programów graficznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników |
C-3 | Przekazanie wiedzy dotyczącej możliwości prezentowania wyników prac naukowych |
C-4 | Przekazanie umiejętności dotyczących zasad i sposobów prezentacji wyników badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planowanie doświadczeń różnych typów | 1 |
T-A-2 | Wstępna eksploracja wyników badań: wykorzystanie statystyk opisowych i wykresów | 2 |
T-A-3 | Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- estymacja, weryfikacja hipotez statystycznych | 4 |
T-A-4 | Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa | 3 |
T-A-5 | Analiza wariancji | 3 |
T-A-6 | Analiza błędów pomiarowych | 2 |
T-A-7 | Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście | 2 |
T-A-8 | Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne. | 2 |
T-A-9 | Transkrypcja i transliteracja. Obce alfabety. Znaki diakrytyczne. Nomenklatura taksonomiczna. | 2 |
T-A-10 | Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony. | 3 |
T-A-11 | Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście. | 2 |
T-A-12 | Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej | 2 |
T-A-13 | Przygotowanie referatu i posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etapy prowadzenia badań naukowych | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia w metodologii badań przyrodniczych | 1 |
T-W-3 | Układy doświadczalne | 1 |
T-W-4 | Planowanie oraz technika zakładania i prowadzenia doświadczeń | 1 |
T-W-5 | Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez | 3 |
T-W-6 | Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa | 4 |
T-W-7 | Analiza wariancji jako metoda badania wpływu różnych źródeł zmienności w doświadczeniach jedno- i dwuczynnikowych | 3 |
T-W-8 | Oprogramowanie do analizy danych | 1 |
T-W-9 | Rodzaje i cechy prac naukowych, falsyfikowalność, indukcjonizm, dedukcjonizm, redukcjonizm. Konteksty procesu poznania. | 2 |
T-W-10 | Podział i charakterystyka prac naukowych, etapy poznania naukowego | 2 |
T-W-11 | Wymogi merytoryczne, regulaminowe i redakcyjne prac naukowych | 2 |
T-W-12 | Czasopisma naukowe; wydawnictwa ciągłe, okazjonalne, pojedyncze. Wydawcy, dystrybucja i dostępność czasopism. Wskaźniki waluacji czasopism naukowych; Impact Factor, Eigenfactor, Indeks H, Index Copernicus - zasady ustalania, wady i zalety. | 2 |
T-W-13 | Internetowe bazy danych, zasady korzystania, weryfikowalność. Recenzje prac naukowych - zasady, systemy, efekty. Digital object identifier, cel i sposób korzystania. | 2 |
T-W-14 | Zasady pisania prac dyplomowych, artykułów naukowych. Prezentacja i autoprezentacja. | 3 |
T-W-15 | Inne sposoby prezentacji wyników badań: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej, filmu, posteru. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
A-A-3 | studiowanie literatury | 8 |
A-A-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia rachunkowe |
M-3 | Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy podczas ćwiczeń z uzyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C1_W01 Posiada wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Posiada także wiedzę dotyczącą prezentacji usyskanych wyników badań | RYB_2A_W02 | — | — | C-1, C-4 | T-A-12, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-15, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C1_U01 Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń, analizy otrzymanych wyników oraz sposobu ich prezentacji | RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U03 | — | — | C-2, C-4 | T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-12, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C1_K01 Potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania, redagowania i upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej. | RYB_2A_K01, RYB_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-12, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-14, T-W-11, T-W-15, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C1_W01 Posiada wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Posiada także wiedzę dotyczącą prezentacji usyskanych wyników badań | 2,0 | Student nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Nie zna zasad przygotowania i prezentacji uzyskanych wyników badań |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale z licznymi błędami. Zna zasady przygotowania do prezentacji uzyskanych wyników badan, ale popełnia błędy merytoryczne | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale ze znacznymi niedociągnięciami. Zna zasady i cele prezentacji wyniow badań, popełnia błedy formalne | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady i cele prezentowania wyników badań | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów, a także potrafi samodzielnie zaproponować sposób prezentacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C1_U01 Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń, analizy otrzymanych wyników oraz sposobu ich prezentacji | 2,0 | Student nie posiada umiejętności metodycznych niezbędnych do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Nie potrafi przygotować uzyskanych wyników badan do ich prezentacji |
3,0 | Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z licznymi błędami. Potrafi wybrać odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu | |
3,5 | Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z niedociągnięciami. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i dobrze przygotować odpowiednią forme prezentacji wyników badań | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i bardzo dobrze przygotować odpowiednią formę prezentacji wyników badań | |
5,0 | Student posiada znakomite umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi samodzielnie zaproponować i doskonale przygotować prezentację wyników badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C1_K01 Potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania, redagowania i upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej. | 2,0 | Student nie potrafi krytycznie analizować przyrodniczych badań naukowych. Nie ma świadomości wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej. |
3,0 | Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale ze znacznymi błędami. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej, ale popełnia błędy | |
3,5 | Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale z licznymi niedociągnięciami.Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej,popełnia drobne błędy | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej | |
4,5 | Student potrafi na bardzo dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania prawidłowo wykonanej pracy naukowej, nie popełnia błędów | |
5,0 | Student znakomicie potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Wykazuje szczególną dbałość w przygotowaniu prezentacji, ma świadomość wagi takiego postępowania w procesie publikacji wyników badań. |
Literatura podstawowa
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
- Radosław Zenderowski, Praca magisterska - Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu.pl, 2011, VII
Literatura dodatkowa
- Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
- January Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009