Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja wód
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość kształtowania sie warunków hydrochemicznych w wodach naturalnych
W-2Znajomość metod badań hydrochemicznych
W-3Znajomość zasad monitoringu wód powierzchniowych
W-4Umiejetność podługiwania się PC oraz wykorzystywania baz danych w zakresie stanu i jakości wód powierzchniowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody rekultywacji zbiorników wodnych w praktyce6
T-L-2Ocena odpornosci wód na degradację4
T-L-3Ocena tempa eutrofizacji4
T-L-4Modelowanie zmian jakości wód w oparciu o wykorzystanie wskaźników hydrochemicznych6
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń organicznych6
T-L-6Oznaczanie wpływu ścieków na odbiornik, koniecznego stopnia oczyszczenia ścieków4
30
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Prawodawstwo w zakresie ochrony wód2
T-W-3Wpływ zlewni na wody powierzchniowe4
T-W-4Wewnętrzne zasilanie zbiorników2
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód6
T-W-6Samooczyszczanie się wód i oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnycvh2
T-W-7Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich6
T-W-8Metody rekultywacji wód6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-L-3Pqzygotowanie do zajęć15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-6Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_W01
Poznanie przyczyn degradacji akwenów, metod oceny jakośąci ich wód oraz przedsięwzięci rekultywacyjnych
RYB_2A_W01, RYB_2A_W02, RYB_2A_W03, RYB_2A_W08, RYB_2A_W10, RYB_2A_W15C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U03, RYB_2A_U04, RYB_2A_U05, RYB_2A_U07, RYB_2A_U11C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_K01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
RYB_2A_K01, RYB_2A_K02, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_W01
Poznanie przyczyn degradacji akwenów, metod oceny jakośąci ich wód oraz przedsięwzięci rekultywacyjnych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_K01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody rekultywacji zbiorników wodnych w praktyce6
T-L-2Ocena odpornosci wód na degradację4
T-L-3Ocena tempa eutrofizacji4
T-L-4Modelowanie zmian jakości wód w oparciu o wykorzystanie wskaźników hydrochemicznych6
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń organicznych6
T-L-6Oznaczanie wpływu ścieków na odbiornik, koniecznego stopnia oczyszczenia ścieków4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Prawodawstwo w zakresie ochrony wód2
T-W-3Wpływ zlewni na wody powierzchniowe4
T-W-4Wewnętrzne zasilanie zbiorników2
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód6
T-W-6Samooczyszczanie się wód i oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnycvh2
T-W-7Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich6
T-W-8Metody rekultywacji wód6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-L-3Pqzygotowanie do zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-1_W01Poznanie przyczyn degradacji akwenów, metod oceny jakośąci ich wód oraz przedsięwzięci rekultywacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
RYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę na temat pozarybackiego wykorzystania ożywionych zasobów wodnych (rekreacyjne wykorzystanie akwenów).
RYB_2A_W15Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-8Metody rekultywacji wód
T-W-3Wpływ zlewni na wody powierzchniowe
T-W-4Wewnętrzne zasilanie zbiorników
T-W-2Prawodawstwo w zakresie ochrony wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Ćwiczenia terenowe
M-6Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-1_U01Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych, dokumentacji technicznych i technologicznych oraz podobnych dokumentów.
RYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-8Metody rekultywacji wód
T-W-3Wpływ zlewni na wody powierzchniowe
T-W-4Wewnętrzne zasilanie zbiorników
T-W-2Prawodawstwo w zakresie ochrony wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-4Ćwiczenia terenowe
M-6Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D3-1_K01Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz metod i zasad ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-8Metody rekultywacji wód
T-W-3Wpływ zlewni na wody powierzchniowe
T-W-4Wewnętrzne zasilanie zbiorników
T-W-2Prawodawstwo w zakresie ochrony wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-6Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz