Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki człowieka z elementami nutrigenomiki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy genetyki człowieka z elementami nutrigenomiki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki, genetyki i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej | 1 |
T-L-2 | Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol | 2 |
T-L-3 | Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru | 2 |
T-L-4 | Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji. | 2 |
T-L-5 | Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników | 3 |
T-L-6 | Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz. | 2 |
T-L-7 | Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie. | 2 |
T-L-8 | Przygotowanie reakcji sekwencjonowania. | 2 |
T-L-9 | Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia. Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy | 1 |
T-W-2 | Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi | 2 |
T-W-3 | Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu | 2 |
T-W-4 | Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji | 2 |
T-W-5 | Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów | 2 |
T-W-6 | Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność | 2 |
T-W-7 | Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR | 2 |
T-W-8 | Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji | 2 |
T-W-9 | Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne | 2 |
T-W-10 | Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 29 |
A-L-4 | Analiza literatury | 28 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 35 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 20 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 17 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda programowa z wykorzystaniem komputera |
M-5 | Pokaz, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C9_W01 Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów). | TZZ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6 | M-4, M-1, M-5, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C9_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie. | TZZ_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6 | M-4, M-1, M-5, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C9_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6 | M-4, M-1, M-5, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C9_W01 Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów). | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z zakresu powiązań między sposobem żywienia a uwarunkowaniami genetycznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C9_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić zasady odżywiania bioaktywnego oraz rolę diety spersonifikowanej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C9_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, jednak nie wiedzi potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaput J., Rodriguez R., Nutritional Genomics, Wiley Interscience, New Jersey, 2006
- Physiology and biochemistry in animal nutrition., Warszawaska Drukarnia Naukowa PAN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Mine Y., Miyashita K., Shahidi F., Nutrigenomics and proteomics in health and disease. Food factors and gene interactions., Willey-Blackwell, Ames, 2009