Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. |
W-2 | Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cwiczenie wprowadzające, regulamin | 1 |
T-A-2 | Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego. | 1 |
T-A-3 | Kalkulacja wsadu surowcowego. | 2 |
T-A-4 | Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych. | 2 |
T-A-5 | Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza). | 5 |
T-A-6 | Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym. | 1 |
T-A-7 | Rachunek kosztów. | 2 |
T-A-8 | Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów | 2 |
T-A-9 | Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa. | 1 |
T-A-10 | Podsumowanie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne | 1 |
T-W-2 | Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym | 1 |
T-W-3 | Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów. | 1 |
T-W-5 | Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji | 2 |
T-W-6 | Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji | 1 |
T-W-7 | Sprawozdawczość finansowa | 1 |
T-W-8 | Podsumowania | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | Realizacja zadania projektowego. | 23 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie projektu | 25 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Cwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_U01 W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_K01 Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_U01 W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16tiz_K01 Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
- Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
- Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, 2011
- Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009
- Bartel Teresa, Chałupczak Jolanta, Potulska Ewa, Zasady rachunkowości zbiór zadań, ODDK, 2009
- Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003
Literatura dodatkowa
- Dziennik Gazeta Prawna, 2012
- Rzeczpospolita, 2012