Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia produktów zbożowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produktów zbożowych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.3
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.2
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.2
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.3
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.3
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.6
T-L-7Technologia gofrów2
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych3
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową3
27
wykłady
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.1
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.1
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.2
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.1
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.1
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.1
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.2
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń27
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych, napisanie sprawozdznie z ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium20
A-L-4Przygotowanie się do zajęć15
A-L-5Analiza wskazanej literatury15
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2przygotowanie się do zajęć5
A-W-3Analiza wskazanej literatury30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-5Kontakt z nauczycielem8
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_W01
Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przechowywania.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_D8tiz_W02
Ma wiedzę w zkresie techologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż, wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05C-2, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-3
TZZ_1A_D8tiz_U02
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż i ich przemiany, ma podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-2, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_K01
Rozummie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w spośob przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_W01
Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przechowywania.
2,0Wiedza studenta w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przechowywania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D8tiz_W02
Ma wiedzę w zkresie techologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż, wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Wiedza w zkresie techologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż, wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych pracując indywidualnie i w zespole, oraz umiejętność samokształcenia jest niewystarczająca
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D8tiz_U02
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż i ich przemiany, ma podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń.
2,0Umiejętność charakterystyki głównych składników ziarna zbóż i ich przemiany, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_K01
Rozummie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w spośob przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
2,0Świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w spośob przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
  2. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  4. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  5. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
  6. Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
  7. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
  8. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
  9. Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  10. Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wydawnictwo Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996
  2. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.3
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.2
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.2
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.3
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.3
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.6
T-L-7Technologia gofrów2
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych3
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.1
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.1
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.2
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.1
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.1
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.1
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.2
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń27
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych, napisanie sprawozdznie z ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium20
A-L-4Przygotowanie się do zajęć15
A-L-5Analiza wskazanej literatury15
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2przygotowanie się do zajęć5
A-W-3Analiza wskazanej literatury30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-5Kontakt z nauczycielem8
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_W01Posiada podstawową wiedzę w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
Treści programoweT-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przechowywania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_W02Ma wiedzę w zkresie techologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż, wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
Treści programoweT-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-7Technologia gofrów
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zkresie techologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż, wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
Treści programoweT-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-7Technologia gofrów
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych pracując indywidualnie i w zespole, oraz umiejętność samokształcenia jest niewystarczająca
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_U02Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż i ich przemiany, ma podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
Treści programoweT-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-7Technologia gofrów
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność charakterystyki głównych składników ziarna zbóż i ich przemiany, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_K01Rozummie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w spośob przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
Treści programoweT-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-9Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-7Technologia gofrów
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-14Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-W-13Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w spośob przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.