Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Biochemiczne i fizjologiczne podstawy zdrowia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemiczne i fizjologiczne podstawy zdrowia | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizjologii człowieka |
W-2 | Znajomość fizjologii żywienia |
W-3 | Znajomość anatomii i fizjologii człowieka, fizjologii żywienia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zależnościami pomiędzy funkcjonowaniem poszczególnych układów i narządów w organizmie oraz wpływem stylu życia i podstawowych zachowań żywieniowych na stan zdrowia |
C-2 | Celem przedmiotu jest nbycie praktycznej umiejętności oceny i korekty jadłospisów dekadowych palcówek żywienia zbiorowego oraz opracowanie jadłospiów osób ze zmianami w metabolizmie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Biochemiczne i fizjologiczne wskaźniki stanu zdrowia | 2 |
T-L-2 | Rola integracji odruchów noworodkowych w dojrzewaniu CUN | 2 |
T-L-3 | Badanie narządu wzroku. Ostrość widzenia, polew widzenia, zaburzenia postrzegania barw. | 2 |
T-L-4 | Fizjologia krwi - homeostaza w zakresie układu czerwonokrwinkowego | 3 |
T-L-5 | Zdolność adaptacyjna układu krążenia | 2 |
T-L-6 | Wpływ wysiłku fizycznego na organizm | 3 |
T-L-7 | Znaczenie wody w żywieniu | 2 |
T-L-8 | Prozdrowotne własciwości składników żywności - komponowanie diety | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie zdrowia i czynniki je warunkujące. Homeostaza - organizm jako funkcjonalna całość. Mechanizmy utrzymywania homeostazy. | 1 |
T-W-2 | Rola wysiłku fizycznego w utrzymaniu zdrowia | 2 |
T-W-3 | Środowiskowe i metaboliczne uwarunkowania zaburzeń w układzie krzepnięcia i fibrynolizy | 2 |
T-W-4 | Fizjologia snu | 2 |
T-W-5 | Rytmy okołodobowe a funkcjonowanie organizmu | 1 |
T-W-6 | Rola skladników odżywczych w utrzymaniu zdrowia i profilaktyce chorób | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 33 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 3 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | Wyklad problemowy |
M-5 | Metoda analizy przypadków |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy obejmujący 5 pytań otwartych |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-5 | Ocena formująca: Ocena ustna odpowiedzi |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu |
S-7 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. | TZZ_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
TZZ_2A_D4zc_W02 Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka oraz prozdrowotnej roli składników diety | TZZ_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_D4zc_U02 Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu | TZZ_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz jej przekazywania społeczeństwu. Potrafi przejąć rolę lidera. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TZZ_2A_D4zc_W02 Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka oraz prozdrowotnej roli składników diety | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczącychj biochemicznych i fizjologicznych uwarunkowań zdrowia |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące biochemicznych i fizjologicznych uwarunkowań zdrowia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące biochemicznych i fizjologicznych uwarunkowań zdrowia. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego tłumaczenia obserwowanych zjawisk. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego tłumaczenia obserwowanych zjawisk. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie. | |
TZZ_2A_D4zc_U02 Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu | 2,0 | Nie potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływu różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu |
3,0 | Potrafi zaobserwować i wytłumaczyć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem układów w organizmie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Potrafi zaobserwować i wytłumaczyć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem układów w organizmie | |
4,0 | Potrafi zaobserwować, zrozumieć i wytłumaczyć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. | |
4,5 | Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. | |
5,0 | Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Uzasadnia wszystkie zmiany w funkcjonowaniu organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D4zc_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz jej przekazywania społeczeństwu. Potrafi przejąć rolę lidera. | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2007
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
- Gawęcki J., Roszkowski W, Od norm żywieniowych do marketingu żywności., Uniwersytet Przyrodniczy, Poznań, 2011
- Górski J., Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, PZWL, Warszawa, 2011
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
- Małecka M., Prozdrowotne składniki żywności, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2010
- Zin M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009
- Górski J., Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, PZWL, Warszawa, 2011
- Turlejska H., Pelzner U., Szponar L., Konecka-Matyjek E., Zasady racjonalnego żywienia – zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia, Gdańsk, 2006, II
- Małecka M., Prozdrowotne składniki żywności, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Świderska M., Styl życia i zachowania prozdrowotne : wybrane konteksty, Wyd. Akademii Humanistyczno - Ekonomicznej, Łódź, 2011
- Pawlak M., Biologiczne uwarunkowania bólu, AWF, Poznań, 2010
- Kunachowicz H., Nadolna I, Przygoda B., Iwanow K, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWiL, Warszawa, 2005
- Frith C., Od mózgu do umysłu : jak powstaje nasz wewnętrzny świat, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011
- Pawlak M., Biologiczne uwarunkowania bólu, AWF, Poznań, 2010
- Frith C., Od mózgu do umysłu : jak powstaje nasz wewnętrzny świat, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011