Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia przemysłowa | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podtawowa widza z zakresu chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wykorzystywaniem drobnoustrojów w różnych gałęziach przemysłu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kultury starterowe jako podstawa kontrolowanych procesów biotechnologicznych | 2 |
T-L-2 | Regulacja i kontrola wzrostu drobnoustrojów | 4 |
T-L-3 | Modele prognostyczne | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie podstawowych parametrów opisujących wydajność procesową | 4 |
T-L-5 | Regulacja syntezy wybranych produktów metabolicznych drobnoustrojów wykorzystywanych w przemyśle | 4 |
T-L-6 | Techniczne wykorzystanie drożdży | 2 |
T-L-7 | Techniczne wykorzystanie grzybów pleśniowych | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobnoustroje wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu | 2 |
T-W-2 | Wybrane szlaki metaboloczne , efekt Pasteura, Crabtree, szlak tagatozowy, Le Ley Doudorfa, Leroila | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie drobnoustrojów w przemyśle spożywczym | 4 |
T-W-4 | Drobnoustroje środowisk ekstremalnych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego | 5 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadącym zajęcia | 10 |
A-W-3 | Samodzielny przegląd literatury tematycznie związanej z zagadnieniami wykładowymi | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_W01 Efektem kształcenia jest nabycie wiedzy faktograficznej i teoretycznej dotyczącej zagadnień związanych z zastosowanie mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu | TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_U01 Efektem kształcenia nabycie zdolności do zrozumienia i rozwiązywania podstawowych problemów związanych z mikrobiologią przemysłową | TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_K01 Ma świadomość znaczenia i ryzyka wykonywanej działalności w zakresie mikorobiologii przemysłowej | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_W01 Efektem kształcenia jest nabycie wiedzy faktograficznej i teoretycznej dotyczącej zagadnień związanych z zastosowanie mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotycząca wykorzystania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_U01 Efektem kształcenia nabycie zdolności do zrozumienia i rozwiązywania podstawowych problemów związanych z mikrobiologią przemysłową | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność wykorzystania technik stosowanych w mikrobiologii przemysłowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-8zc_K01 Ma świadomość znaczenia i ryzyka wykonywanej działalności w zakresie mikorobiologii przemysłowej | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość konieczności wykorzytania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu oraz konieczności propagowania posiadej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z, Mikrobiologia techniczna, PWN, 2010
- Drewniak E, Mikrobiologia żywności, PWN, 2010