Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Patogeny w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patogeny w żywności | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia zywności |
W-2 | technologia żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konwencjonalne metody oznaczeń patogenów w zywności, specyfika związana z rodzajem przetworzenia i forma zabezpieczenia produktu | 6 |
T-L-2 | Zywność jako nośnik paleczek jelitowych z rodziny Enterobacteriaceae | 6 |
T-L-3 | Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes | 6 |
T-L-4 | Chorobotworcze gronkowce w zywności | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli) | 2 |
T-W-2 | Wirusy przenoszone drogą pokarmowa | 2 |
T-W-3 | Nowe patogeny w zywności | 2 |
T-W-4 | Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności | 2 |
T-W-5 | Chorobotworcze gronkowce | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 20 |
A-L-2 | przygotowywanie do testów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udzial w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowywanie się do egzaminu | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych |
M-2 | zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach |
M-3 | odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki |
S-4 | Ocena formująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_W01 wie nośnikiem jakich patogenów człowieka może być żywność i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną | TZZ_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-2 |
TZZ_2A_Gr1-5zc_W02 wie jak oznaczac mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności i jak interpetować wyniki takich badań | TZZ_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_U01 potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu | TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3 | S-3, S-4, S-2 |
TZZ_2A_Gr1-5zc_U02 potrafi poszerzac wiedzę podstawowa o nowe przenoszone droga pokarmową zagrożenia mikrobiologiczne dla konsumenta | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_K01 ma świadomośc plastycznosci mikroorganizmów i wynikających z tego faktu nowych zagrożeń, których moga być czynnikiem sprawczym | TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-3 | S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_W01 wie nośnikiem jakich patogenów człowieka może być żywność i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-5zc_W02 wie jak oznaczac mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności i jak interpetować wyniki takich badań | 2,0 | |
3,0 | potrafi oznaczac patogeny, nie umie interpretować wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_U01 potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-5zc_U02 potrafi poszerzac wiedzę podstawowa o nowe przenoszone droga pokarmową zagrożenia mikrobiologiczne dla konsumenta | 2,0 | |
3,0 | potrafi sięgać do źródeł informacji ale w niewystarczającym stopniu z nich korzystać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-5zc_K01 ma świadomośc plastycznosci mikroorganizmów i wynikających z tego faktu nowych zagrożeń, których moga być czynnikiem sprawczym | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A., DD. Whitt, Mikrobiologia. Roznorodność, chorobotwórczosc i srodowisko, PWN, W-wa, 2010
- Szwczyk EM., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena zywności, Politechnika Łódzka, Łódz, 2000