Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z toksykologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z toksykologii | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biochemii, toksykologii żywności, technologii żywności, fizjologii żywienia, opakowalnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej | 8 |
T-L-2 | Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności | 28 |
T-L-3 | Analiza substancji antyodżywczych, substancji uzależniających | 10 |
T-L-4 | Zaliczenie końcowe | 4 |
T-L-5 | Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia toksykologii, biotransformacja trucizn w organizmie, ocena ryzyka zdrowotnego | 7 |
T-W-2 | Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. | 7 |
T-W-3 | Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii. | 8 |
T-W-4 | Problemy jakości wody pitnej. | 4 |
T-W-5 | Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością. | 4 |
T-W-6 | Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych. | 4 |
T-W-7 | Toksykologia środków uzależniających. | 5 |
T-W-8 | Wybrane współczesne zagrożenia środowiskowe | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 55 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-L-3 | przygotowanie pracy kontrolnej | 20 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczeń | 15 |
A-L-5 | konsultacje | 10 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 12 |
A-W-4 | przygotowanie się do zajęć | 14 |
A-W-5 | przygotowanie się do egzaminu | 14 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_W01 Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP | TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W06, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W15 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_U01 Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_K01 Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_W01 Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP | 2,0 | Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym predstawić i wykorzystać kilka wymaganych w ramach przedmiotu elementów wiedzy | |
3,5 | Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy | |
4,0 | Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy | |
4,5 | Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności | |
5,0 | Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_U01 Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student ogólnikowo prezentuje uzyskane informacji oraz wyniki swoich badań bez ich analizy | |
3,5 | Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy | |
4,0 | Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach. | |
4,5 | Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D1oaizjz_K01 Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera | 2,0 | Nie spełnia warunków |
3,0 | Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji | |
3,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji | |
4,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu | |
4,5 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu | |
5,0 | Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992, I
- Hulanicki A., Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 2001, I
- Orzeł D, Biernat J., Wybrane zagadnienia z toksykologii żywności, UWP Wrocław, Wrocław, 2012
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria; Zeszyty Problemowe PNR, 2011