Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z parazytologii organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z parazytologii organizmów wodnych | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi pasożytami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat profilaktyki zachorowań ludzi i zwierząt, będących wynikiem transmisji poznanych patogenów w wyniku spożycia produktów akwakultury |
C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem obecności pasożytów różnych grup organizmów wdnych, na jakość uzyskiwanych z nich surowców i produktów |
C-3 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania parazytologicznego materiału badawczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea i Apicomplexa. Charakterystyka wybranych gatunków i zmiany patomorfologiczne, jakie wywołują u żywicieli | 4 |
T-L-2 | Rola przywr digenicznych w produktach akwakultury | 4 |
T-L-3 | Pasożytnicze nicienie ryb, jako istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi | 2 |
T-L-4 | Parazytozy wywoływane przez tasiemce | 4 |
T-L-5 | Charakterystyka i diagnostyka wybranych gatunków kolcogłowów | 2 |
T-L-6 | Dydimozoida – mało znana grupa pasożytów ryb | 2 |
T-L-7 | Pasożytnicze stawonogi i pierścienice zasiedlające środowisko wodne | 4 |
T-L-8 | Pasożyty zawleczone, jako zagrożenie dla rodzimych populacji ryb i produktów akwakultury | 2 |
T-L-9 | Techniki pobierania i zabezpieczania materiału badawczego. Praktyczne wykrywanie pasożytów w produktach akwakultury | 3 |
T-L-10 | Praktyczne wykonanie preparatów z zastosowaniem technik odpowiednich dla danej grupy organizmów. Oznaczanie pasożytów ryb i innych organizmów wodnych z wykorzystaniem kluczy parazytologicznych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i pojęcia parazytologiczne. Biologia pasożytnictwa. Różne rodzaje działania pasożytów | 2 |
T-W-2 | Najważniejsze i najczęściej spotykane gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach akwakultury | 11 |
T-W-3 | Produkty akwakultury – potencjalne źródło zagrożenia zdrowia człowieka. Pasożyty ryb i owoców morza szczególnie niebezpieczne dla człowieka | 2 |
T-W-4 | Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta. Zmiany fizyko-chemiczne surowców i produktów żywnościowych spowodowane obecnością pasożytów | 2 |
T-W-5 | Nowoczesne techniki diagnostyczne pomocne w wykrywaniu pasożytów ryb i innych organizmów wodnych | 2 |
T-W-6 | Żywność wolna od pasożytów - regulacje prawne i kontrola weterynaryjna | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz filmów instruktażowych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca ocena poprawności pracy na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_W01 Student zna definicje i kryteria podziału patogenów organizmów wodnych, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie czynników chorobotwórczych wśród zwierząt wodnych. Zna aktualne techniki diagnostyczne oraz zasady higieny przetwarzania żywności umożliwiające dezaktywowanie lub zlikwidowanie pasożytów. | TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_U01 Student rozpoznaje wybrane pasożyty żywności pochodzenia wodnego. Opisuje zmiany zachodzące w żywności zainfekowanej wybranym patogenem. Stosuje odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia wybranych pasożytów organizmów wodnych. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukać aktualnych źródeł informacji. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U16 | — | — | C-3, C-1 | T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-7 | M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_K01 Student jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje | TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-L-10, T-L-9, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_W01 Student zna definicje i kryteria podziału patogenów organizmów wodnych, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie czynników chorobotwórczych wśród zwierząt wodnych. Zna aktualne techniki diagnostyczne oraz zasady higieny przetwarzania żywności umożliwiające dezaktywowanie lub zlikwidowanie pasożytów. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy. Ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia wybranych pasożytów organizmów wodnych, a tym samym zapobiegania parazytozom. Potrafi częściowo zdefiniować czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu pasożytów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_U01 Student rozpoznaje wybrane pasożyty żywności pochodzenia wodnego. Opisuje zmiany zachodzące w żywności zainfekowanej wybranym patogenem. Stosuje odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia wybranych pasożytów organizmów wodnych. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukać aktualnych źródeł informacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna nazewnictwo i metody oznaczania jedynie wybranych pasożytów organizmów wodnych. Ma trudności z zastosowaniem odpowiedniej techniki identyfikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D10tr_K01 Student jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii PAN, Warszawa, 2005, 1, pp. 126
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002
- Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999