Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Żywność wzbogacana, suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność wzbogacana, suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biochemii i fizjologii żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ustawodawstwem dotyczącym wzbogacania żywności, suplementów diety i preparatów dietetycznych. Zapoznanie z mechanizmami działania składników obecnych w suplementach diety i środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Nabycie umiejętności oceny składu ww. preparatów w kontekście biochemii i fizjologii człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i porównanie składu żywności wzbogacanej | 2 |
T-L-2 | Analiza sposobów promocji i reklamy suplementów diety i wyrobów medycznych | 2 |
T-L-3 | Suplementy diety i wyroby medyczne w mass mediach | 2 |
T-L-4 | Analiza składu jakościowego i ilościowego suplementów diety i wyrobów medycznych oraz zasadności ich stosowania | 5 |
T-L-5 | Analiza składu i przeznaczenia dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wzbogacanie żywności jako sposób na poprawę stanu odżywienia | 2 |
T-W-2 | Suplementy diety i wyroby medyczne – definicje, rodzaje, ustawodawstwo. | 2 |
T-W-3 | Składniki występujące w suplementach diety i wyrobach medycznych oraz mechanizmy ich działania. | 3 |
T-W-4 | Suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka - korzyści zdrowotne i zagrożenia | 2 |
T-W-5 | Suplementy diety i wyroby medyczne dostępne na polskim rynku | 2 |
T-W-6 | Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – definicja, ustawodawstwo, skład | 1 |
T-W-7 | Interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety i wyrobów medycznych a żywnością i lekami. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_W01 Ma wiedzę na temat żywności wzbogacanej, suplementów diety i wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz nomenklatury i przemian biochemicznych zwiazków w nich zawartych | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skład i możliwość wpływu nowych suplementów diety na organizm | TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_W01 Ma wiedzę na temat żywności wzbogacanej, suplementów diety i wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz nomenklatury i przemian biochemicznych zwiazków w nich zawartych | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8zc_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skład i możliwość wpływu nowych suplementów diety na organizm | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- AA, Ustawa o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia z 25 sierpnia 2006, AA, AA, 2006
- Jarosz M, Suplementy diety a zdrowie, PZWL, Warszawa, 2008
- Friedrich M., Witaminy, Wyd. ZUT, Szczecin, 2016
- Friedrich M., Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Wyd. AR, Szczecin, 2002
- Kapała A., Praktyczny przewodnik po ONS, Scientifica, Kraków, 2015
- Zając A., Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych, AWF Katowice, Katowice, 2014
- Kondrat M., Prawo suplementów diety, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Britton J., Kircher T, Zioła w medycynie, Muza, Warszawa, 1999
- Lutomski J., Ziołolecznictwo tradycja i przyszłość, Tower Press, Gdańsk, 2003