Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z matematyki, fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii z zakresu studiowanego kierunku |
W-2 | Wiedza z chemii, biologii ryb, technologii rybnej w zakresie studiowanego kierunku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z instalacjami oraz procesami w nich zachodzącymi wykorzystywanymi w bioinżynierii przetwórstwa ryb i owoców morza z aspektami izolacji i oczyszczania produktów i strumieni technologicznych |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb | 10 |
T-L-2 | Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca | 3 |
T-W-2 | Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli | 4 |
T-W-3 | Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca - biopreparacja. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczyielem | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-5 | Opracowanier zadanego projektu | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające - objaśnienie i opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiazujacych zasad pracy w laboratorium |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_W01 Student zna czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływajaće na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. Zna wpływ składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca. Zna metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich zawracania do produkcji. | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_U01 Student potrafi przeprowadzić badania nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi przeprowadzić separację membranową strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone kąpiele marynujące w ponownym procesie pozyskania prodduktu końcowego. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U16 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_K01 Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_W01 Student zna czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływajaće na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. Zna wpływ składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca. Zna metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich zawracania do produkcji. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych. |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych | |
3,5 | Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych | |
4,0 | Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych | |
4,5 | Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych | |
5,0 | Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_U01 Student potrafi przeprowadzić badania nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi przeprowadzić separację membranową strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone kąpiele marynujące w ponownym procesie pozyskania prodduktu końcowego. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić zadanych poświadczeń laboratoryjnych, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy pomocy prowadzącego na każdym etapie potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Nie wykazuje wyraźnego zaangażowania w pracę. | |
3,5 | Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy małej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Wykazuje zaangażowania w pracę. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy sporadycznej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowanie w pracę. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi z dużą samodzielnością przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-27tr_K01 Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia. |
3,0 | Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku. | |
4,0 | Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku. | |
4,5 | Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje. | |
5,0 | Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego. |
Literatura podstawowa
- E. G. Daczkowska-Kozon, B. Sun Pan, Environmental Effects on Seafood Availability, Safety and Quality, CRC Press, New York, 2010, 1
- Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996