Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 0,70,50egzamin
wykładyW3 10 0,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość technologii spozywczych
W-2wiedza z inzynierii procesowej
W-3Znajomość zasad transportu wewnętrznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20
wykłady
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_W08C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U07C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Dłuzewski, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., WNT, Warszawa, 1974, I
  2. Mieczysław Dłuzewski, Zarys Projektowania Zakładów Przemysłu Spożywczego, WNT, Warszawa, 1987, I
  3. Beata Bilska, Wiesława Grzesińska, Marzena Tomaszewska, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., SGGW, Warszawa, 2011, I

Literatura dodatkowa

  1. Barbara Koziorowska, Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, SGGW, Warszawa, 1998, I, Wydanie poszerzone dystrybuowane tylko drogą elektroniczną

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_W01Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_U01Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-3zc_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
Metody nauczaniaM-2projekt
M-1Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0