Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo żywnościowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z przedmiotów technologicznych
W-2podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.1
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.1
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..3
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.3
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności3
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.6
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.3
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.2
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.1
T-L-10Normalizacja - budowa normy2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe1
T-L-12Prezentacje projektów.3
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius1
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności1
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne1
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju1
T-W-9Prawa konsumenta2
T-W-10Elementy prawa celnego1
T-W-11Normalizacja1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1wykonanie projektu5
A-L-2przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
15
wykłady
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-4Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
TZiZu_2A_W01, TZiZu_2A_W06C-2, C-3T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-8, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3
TZZ_2A_PO1-14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
TZiZu_2A_W01, TZiZu_2A_W06C-2T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U03, TZiZu_2A_U01C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-14_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
TZiZu_2A_K03C-2T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-12M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
TZZ_2A_PO1-14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-14_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka

Literatura podstawowa

  1. Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
  2. Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
  3. Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
  4. Anna Kołakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.1
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.1
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..3
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.3
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności3
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.6
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.3
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.2
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.1
T-L-10Normalizacja - budowa normy2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe1
T-L-12Prezentacje projektów.3
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius1
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności1
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne1
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju1
T-W-9Prawa konsumenta2
T-W-10Elementy prawa celnego1
T-W-11Normalizacja1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1wykonanie projektu5
A-L-2przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do egzaminu15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-14_W01Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-W-9Prawa konsumenta
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne
T-W-8Wymagania prawne dotyczące żywności szczególnego rodzaju
T-W-11Normalizacja
T-W-10Elementy prawa celnego
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-10Normalizacja - budowa normy
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-14_W02Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-14_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-14_K01Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-12Prezentacje projektów.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka