Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo wyrobów cukierniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo wyrobów cukierniczych | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej wyrobów cukierniczych od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka składu surowcowego i oznakowania wyrobów cukierniczych | 4 |
T-L-3 | Ocena frakcji tłuszczowej pieczywa cukierniczego (herbatników) | 2 |
T-L-4 | Ocena frakcji tłuszczowej tłuszczu kakaowego | 4 |
T-L-5 | Wykrywanie wybranych zafałszowań | 4 |
T-L-6 | Czekolada czy wyrób czekoladopodobny? | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie ilościowej zawartości kuwertury w wyrobach czekoladowanych | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie metod sensorycznych w ocenie jakości rdzeni wyrobów czekoladowanych | 2 |
T-L-9 | Analiza towaroznawcza i klasyfikacja cukierków | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie zawartości sacharozy w wyrobach cukierniczych | 4 |
T-L-11 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka towaroznawcza surowcow stosowanych do produkcji wyrobów czekoladowych | 4 |
T-W-2 | Ogólna klasyfikacja wyrobów cukierniczych | 4 |
T-W-3 | Wymagania prawa w zakresie wyrobów cukierniczych | 4 |
T-W-4 | Szczegółowa charakterystyka wybranych wyrobów cukierniczych: czekolada i wyroby czekoladowane, wyroby czekoladopodobne i w polewie kakaowej, cukierki, wyroby wschodnie, pieczywo cukiernicze, guma do żucia | 4 |
T-W-5 | Metody oceny jakości wyrobów cukierniczych | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-2 | Bieżące studiowanie piśmiennictwa przedmiotowego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: oceny cząstkowe za praktyczne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa wyrobów cukierniczych | TZiZu_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
TZiZu_2A_D7oaiz_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej wyrobów cukierniczych | TZiZu_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości wyrobów cukierniczych,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce | TZiZu_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-3 | S-2 |
TZiZu_2A_D7oaiz_U02 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych cech jakościowych wyrobów cukierniczych | TZiZu_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera | TZiZu_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa wyrobów cukierniczych | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa wyrobów cukierniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D7oaiz_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej wyrobów cukierniczych | 2,0 | |
3,0 | Student ma w dostateczny sposób pogłębioną wiedzę z zakresu cech fizykochemicznych i wartości odżywczej wyrobów cukierniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości wyrobów cukierniczych,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student z niewielką pomocą Prowadzącego zajęcia potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa wyrobów cukierniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D7oaiz_U02 Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną wybranych cech jakościowych wyrobów cukierniczych | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu potrafi opracować kompleks badań związanych z oceną wybranych cech jakościowych wyrobów cukierniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D7oaiz_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2003
- Kaźmierczak M., Technologie produkcji cukierniczej : podręcznik do zawodu cukiernik w zasadniczej szkole zawodowej i szkole policealnej., REA, Warszawa, 2011
- Flaczyk E., Korczak J., Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Szczecin, 2010
- Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Szczecin, 2009
- Flaczyk E. (red.), Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
- Czasopismo: Cukiernictwo i Piekarstwo