Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności ekologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności ekologicznej
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 12

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności ekologicznej4
T-L-3Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów w żywności konwencjonalnej i ekologicznej2
T-L-4Ocena wybranych składników bioaktywnych w produktach ekologicznych4
T-L-5Systemy zarządzania jakością stosowane w produkcji żywności ekologicznej4
T-L-6Ocena poprawności etykietowania żywnosci ekologicznej2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Produkcja zrównoważona i rolnictwo ekologiczne2
T-W-2Uwarunkowania prawne UE i krajowe w zakresie produkcji ekologicznej4
T-W-3Przetwórstwo żywności ekologicznej2
T-W-4Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej
TZiZu_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
TZiZu_2A_Gr1-11zc_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności ekologicznej
TZiZu_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
TZiZu_2A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
TZiZu_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZu_2A_Gr1-11zc_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności ekologicznej
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr1-11zc_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współpracuje w grupie. Niechętnie przyjmuje pozycję lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski P. (red.)., Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
  2. Hallman E., Żywność ekologiczna : skrypt do ćwiczeń., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2014
  3. Flaczyk E., Korczak J., Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Warszawa, 2010
  4. Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
  5. Aktualne akty prawa żywnościowego w zakresie rolnictwa ekologicznego i ekologicznego przetwórstwa
  6. Flaczyk E. (red.), Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności ekologicznej4
T-L-3Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów w żywności konwencjonalnej i ekologicznej2
T-L-4Ocena wybranych składników bioaktywnych w produktach ekologicznych4
T-L-5Systemy zarządzania jakością stosowane w produkcji żywności ekologicznej4
T-L-6Ocena poprawności etykietowania żywnosci ekologicznej2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Produkcja zrównoważona i rolnictwo ekologiczne2
T-W-2Uwarunkowania prawne UE i krajowe w zakresie produkcji ekologicznej4
T-W-3Przetwórstwo żywności ekologicznej2
T-W-4Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-11zc_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Produkcja zrównoważona i rolnictwo ekologiczne
T-W-2Uwarunkowania prawne UE i krajowe w zakresie produkcji ekologicznej
T-W-3Przetwórstwo żywności ekologicznej
T-W-4Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma poszerzoną wiedzę w zakresie towaroznawstwa napojów alkoholowych i bezalkoholowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-11zc_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej żywności ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Produkcja zrównoważona i rolnictwo ekologiczne
T-W-2Uwarunkowania prawne UE i krajowe w zakresie produkcji ekologicznej
T-W-3Przetwórstwo żywności ekologicznej
T-W-4Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-11zc_U01Posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-2Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności ekologicznej
T-L-3Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów w żywności konwencjonalnej i ekologicznej
T-L-4Ocena wybranych składników bioaktywnych w produktach ekologicznych
T-L-5Systemy zarządzania jakością stosowane w produkcji żywności ekologicznej
T-L-6Ocena poprawności etykietowania żywnosci ekologicznej
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiada umiejętność wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji z zakresu jakości napojów,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr1-11zc_K01Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i w grupie. W razie potrzeby potrafi przyjąć pozycję lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-2Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności ekologicznej
T-L-3Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów w żywności konwencjonalnej i ekologicznej
T-L-4Ocena wybranych składników bioaktywnych w produktach ekologicznych
T-L-5Systemy zarządzania jakością stosowane w produkcji żywności ekologicznej
T-L-6Ocena poprawności etykietowania żywnosci ekologicznej
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współpracuje w grupie. Niechętnie przyjmuje pozycję lidera
3,5
4,0
4,5
5,0