Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy jachtów z laminatów 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy jachtów z laminatów 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z chemii
W-2Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z żywic poliestrowych, laminatów i kompozytów
W-3Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z technologii i urządzeń do produkcji laminatów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest umiejętność wybrania i przygotowania materiałów odpowiednich dla zaprojektowanej konstrukcji jachtu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Przygotowanie materiałów do wykonania formy4
T-L-3Wykonanie formy10
T-L-4Wykonanie elementów kadłuba jachtu10
T-L-5Obróbka mechaniczna elementów kadłuba jachtu5
30
wykłady
T-W-1Materiały do budowy kadłuba jachtu5
T-W-2Technologia wykonania formy kadłuba jachtu6
T-W-3technologia wykonania elementów kadłuba jachtu6
T-W-4Łączenie elementów kadłuba jachtu6
T-W-5Wykończenie powierzchni kadłuba: szlifowanie, malowanie, konserwacja6
T-W-6Bepieczeństwo i higiena pracy podczas budowy jachtu z laminatów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium2
A-L-5Zaliczenie laboratorium3
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin pisemny2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D17-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
BJ_1A_W14, BJ_1A_W16, BJ_1A_W21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D17-1_U01
Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
BJ_1A_U14, BJ_1A_U16, BJ_1A_U19, BJ_1A_U20C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D17-1_K01
Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
BJ_1A_K03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D17-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
2,0Student nie ma wiedzy na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma wiedzę w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą urządzeń mechanicznych i ich wyboru do uzytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student umie opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D17-1_U01
Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
2,0Student nie maumiejętności w zakresie doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawowe umiejetności doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma umiejetności w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma umiejetności w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma umiejętności w zakresie wyboru i zastosowania urządzeń mechanicznych dla użytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student potrafi opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D17-1_K01
Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu

Literatura podstawowa

  1. Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Gdynia, 1999, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2
  3. Tobis W., Budowa i naprawa jachtów z laminatów, Alma-Press, Warszawa, 1993, ISBN: 83-7020-326-4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Przygotowanie materiałów do wykonania formy4
T-L-3Wykonanie formy10
T-L-4Wykonanie elementów kadłuba jachtu10
T-L-5Obróbka mechaniczna elementów kadłuba jachtu5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały do budowy kadłuba jachtu5
T-W-2Technologia wykonania formy kadłuba jachtu6
T-W-3technologia wykonania elementów kadłuba jachtu6
T-W-4Łączenie elementów kadłuba jachtu6
T-W-5Wykończenie powierzchni kadłuba: szlifowanie, malowanie, konserwacja6
T-W-6Bepieczeństwo i higiena pracy podczas budowy jachtu z laminatów1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium2
A-L-5Zaliczenie laboratorium3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin pisemny2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D17-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W14ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów stosowanych w budowie jachtów, warunków i technologii w ich stosowaniu, zna zasady doboru i przygotowania do użycia tych materiałów w budowie jachtów
BJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W21ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, a szczególnie przy stosowaniu żywic i laminatów poliestrowych
Cel przedmiotuC-1Celem jest umiejętność wybrania i przygotowania materiałów odpowiednich dla zaprojektowanej konstrukcji jachtu
Treści programoweT-W-1Materiały do budowy kadłuba jachtu
T-W-2Technologia wykonania formy kadłuba jachtu
T-W-3technologia wykonania elementów kadłuba jachtu
T-W-4Łączenie elementów kadłuba jachtu
T-W-5Wykończenie powierzchni kadłuba: szlifowanie, malowanie, konserwacja
Metody nauczaniaM-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma wiedzę w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą urządzeń mechanicznych i ich wyboru do uzytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student umie opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D17-1_U01Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
BJ_1A_U16potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
BJ_1A_U19potrafi przygotować materiały (żywice, włókna szklane itp.), użyć specjalistyczne narzędzia i wykonać kadłub jachtu zgodnie z założoną technologią
BJ_1A_U20potrafi opracować technologię wykonania, wykonać elementy i zmontować kadłub jachtu, wyposażyć go i przeprowadzić odpowiednie próby zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami
Cel przedmiotuC-1Celem jest umiejętność wybrania i przygotowania materiałów odpowiednich dla zaprojektowanej konstrukcji jachtu
Treści programoweT-L-2Przygotowanie materiałów do wykonania formy
T-L-3Wykonanie formy
T-L-4Wykonanie elementów kadłuba jachtu
T-L-5Obróbka mechaniczna elementów kadłuba jachtu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie maumiejętności w zakresie doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawowe umiejetności doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma umiejetności w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma umiejetności w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma umiejętności w zakresie wyboru i zastosowania urządzeń mechanicznych dla użytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student potrafi opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D17-1_K01Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Celem jest umiejętność wybrania i przygotowania materiałów odpowiednich dla zaprojektowanej konstrukcji jachtu
Treści programoweT-L-2Przygotowanie materiałów do wykonania formy
T-L-3Wykonanie formy
T-L-4Wykonanie elementów kadłuba jachtu
T-L-5Obróbka mechaniczna elementów kadłuba jachtu
T-W-2Technologia wykonania formy kadłuba jachtu
T-W-3technologia wykonania elementów kadłuba jachtu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu