Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy teorii jednostek pływających:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy teorii jednostek pływających | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu. |
C-2 | Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba. | 2 |
T-P-2 | Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej. | 2 |
T-P-3 | Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych. | 3 |
T-P-4 | Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby. | 2 |
T-P-5 | Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających | 3 |
T-P-6 | Kolokwium 1 | 1 |
T-P-7 | Kolokwium 2 | 1 |
T-P-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia. | 2 |
T-W-2 | Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny. | 3 |
T-W-3 | Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej. | 2 |
T-W-4 | Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. . | 3 |
T-W-5 | Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej. | 2 |
T-W-6 | Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 5 |
A-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C02_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych. | BJ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C02_U01 Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie | BJ_1A_U10 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C02_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw teorii jednostek pływajacych. |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie podstaw teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz podstawowe charakterystyki geometryczne kadłuba jednostki pływajacej. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zagadnieniach dotyczących jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia podstawowych charakterystyk geometrycznych kadłuba jednostki pływajacej. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów związanych z zagadnieniami dotyczącymi jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatycznej.Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływajacych. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe, sterownosc jednostki oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac, analizowac i modyfikowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne związane z pływalnością, statecznością, właściwościami oporowo-napędowymi, sterownością, niezatapialnością oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C02_U01 Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- W. Chądzyński, Podstawy oceanotechniki, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991
- J. Staliński, Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
- J. Dudziak, Teoria okrętu, wydanie II, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008
- M. Frąckowiak, M. Pawłowski, Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Gdańsk, 1978