Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Badania i właściwości izolacji cieplnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Badania i właściwości izolacji cieplnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu fizyki, matematyki i chemii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu sposóbów wymiany ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu właściwości izolacji cieplnych, przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary współczynnika przenikania ciepła komory chłodniczej6
T-L-2Pomiary wsółczynnika przewodzenia ciepła izolacji rurowej6
12
wykłady
T-W-1Podstawy wymiany ciepła2
T-W-2Właściwości izolacji cieplnych2
T-W-3Izolacje zimnochronne2
T-W-4Izolacje ciepłochronne2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach8
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Studiowanie literatury12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Pomiary laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalicenie z treści wykładów. Sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_05_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych. Słuchacz zna właściwości izolacyjne materiałów i potrafi dobrać i zastosować materiały izolacyjne w chłodnictwie i klimatyzacji
CiKPD_10-_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_05_U01
Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CiKPD_10-_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_05_K01
Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CiKPD_10-_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_05_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych. Słuchacz zna właściwości izolacyjne materiałów i potrafi dobrać i zastosować materiały izolacyjne w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_05_U01
Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
2,0
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_05_K01
Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
2,0
3,0Słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu ksztalcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Górzyński, Przemysłowe izolacje cieplne, Sorus, 1996
  2. Stefan Wiśniewski, Tomasz S. Wiśniewski, Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2008
  3. PN - B - 02421:2000 "Ogrzewnictwo i ciepłownictwo. Izolacja cieplana przewodów, armatury i urządzeń. Wymagania i badania odbiorcze.", 2000
  4. PN-EN ISO 12241:2008, " Izolacje cieplne wyposażenia budynków i instalacji przemysłowych. Zasady obliczania, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary współczynnika przenikania ciepła komory chłodniczej6
T-L-2Pomiary wsółczynnika przewodzenia ciepła izolacji rurowej6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wymiany ciepła2
T-W-2Właściwości izolacji cieplnych2
T-W-3Izolacje zimnochronne2
T-W-4Izolacje ciepłochronne2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach8
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Studiowanie literatury12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Studiowanie źródeł internetowych14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_05_W01Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych. Słuchacz zna właściwości izolacyjne materiałów i potrafi dobrać i zastosować materiały izolacyjne w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu właściwości izolacji cieplnych, przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-3Izolacje zimnochronne
T-W-4Izolacje ciepłochronne
T-W-2Właściwości izolacji cieplnych
T-W-1Podstawy wymiany ciepła
T-L-1Pomiary współczynnika przenikania ciepła komory chłodniczej
T-L-2Pomiary wsółczynnika przewodzenia ciepła izolacji rurowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Pomiary laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicenie z treści wykładów. Sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_05_U01Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U01posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu właściwości izolacji cieplnych, przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-3Izolacje zimnochronne
T-W-4Izolacje ciepłochronne
T-W-2Właściwości izolacji cieplnych
T-W-1Podstawy wymiany ciepła
T-L-1Pomiary współczynnika przenikania ciepła komory chłodniczej
T-L-2Pomiary wsółczynnika przewodzenia ciepła izolacji rurowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Pomiary laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicenie z treści wykładów. Sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_05_K01Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_K03ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu właściwości izolacji cieplnych, przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją.
Treści programoweT-W-3Izolacje zimnochronne
T-W-4Izolacje ciepłochronne
T-W-2Właściwości izolacji cieplnych
T-W-1Podstawy wymiany ciepła
T-L-1Pomiary współczynnika przenikania ciepła komory chłodniczej
T-L-2Pomiary wsółczynnika przewodzenia ciepła izolacji rurowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Pomiary laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicenie z treści wykładów. Sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu ksztalcenia
3,5
4,0
4,5
5,0