Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja
Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źrodła zimna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niekonwencjonalne źrodła zimna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określenia zdolności do pracy, podstawowych parametrów technicznych i efektywności niekonwencjonalnych urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych |
C-3 | Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumienie związaną z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego | 2 |
T-L-2 | Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów | 2 |
T-L-3 | Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze | 2 |
T-L-4 | Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów | 1 |
T-L-5 | Zaliczenie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna | 1 |
T-W-2 | Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona. | 1 |
T-W-3 | Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna. | 2 |
T-W-4 | Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice | 2 |
T-W-5 | Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH. | 1 |
T-W-6 | Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe. | 1 |
T-W-7 | Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne | 1 |
T-W-8 | Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu | 1 |
T-W-9 | Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 24 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 24 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci indywidualnych protokołów z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej listy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_03_W01 Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu | CiKPD_10-_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_03_U01 słuchacz potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia." | CiKPD_10-_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_03_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | CiKPD_10-_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_03_W01 Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu | 2,0 | |
3,0 | słuchacz potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_03_U01 słuchacz potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia." | 2,0 | |
3,0 | słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_03_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
- Filin S.: Owsicki A.:, Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, Zapol, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Filin S.; Owsicki A.; Zakrzewski B.:, Badania eksperymentalne stacjonarnych chłodziarek termoelektrycznych, Astroprint, Odessa, 2011