Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Optymalizacja parametrów pracy chłodziarek i pomp ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Optymalizacja parametrów pracy chłodziarek i pomp ciepła
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.1
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.2
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni2
T-A-4zaliczenie1
6
wykłady
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.1
T-W-2Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła1
T-W-3Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.1
T-W-4Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.1
T-W-5Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.1
T-W-6Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.2
T-W-7Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja1
T-W-8Sposoby zasilania parowników1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów25
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_10_W01
słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2
CiKPD_10-_10_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CiKPD_10-_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_10_U01
słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CiKPD_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2
CiKPD_10-_10_U02
słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
CiKPD_10-_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2
CiKPD_10-_10_U03
słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_10_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_K03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_10_W01
słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_10_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_10_U01
słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_10_U02
słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_10_U03
słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_10_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
  2. Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  4. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze., Morskie, Gdańsk, 1994
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  6. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.1
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.2
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni2
T-A-4zaliczenie1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.1
T-W-2Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła1
T-W-3Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.1
T-W-4Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.1
T-W-5Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.1
T-W-6Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.2
T-W-7Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja1
T-W-8Sposoby zasilania parowników1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów25
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_W01słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-3Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-8Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-5Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-7Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_W02słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W05ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-3Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-8Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-5Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-7Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_U01słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U02potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_U02słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_U03słuchacz potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U06potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCiKPD_10-_10_K01słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_K03ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie termodynamicznych podstaw chłodnictwa, procesów chłodniczych oraz zasady obliczania obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych.
T-W-3Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła.
T-W-2Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników chłodniczych.Obiegi Carnota, Lindego z regeneracją ciepła
T-W-6Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko.
T-W-8Sposoby zasilania parowników
T-W-4Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-5Obiegi kaskadowe, Obiegi gazowe kriogeniczne. Obieg pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach chłodniczych.
T-W-7Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni- optymalizacja
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania. Zamrażanie: owoców, warzyw, mięsa i ryb.
T-A-1Obliczenia sprężarkowych obiegów chłodniczych jedno- i wielostopniowych: praca sprężarki, wydajnosć chłodnicza, efektywność.
T-A-2Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej magazynu prowiantu.
T-A-3Obliczenia ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego chłodni
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.