Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny przepływowe i wyporowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny przepływowe i wyporowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, m.in. budowa i zastosowanie elementów maszyn i zespołów napędowych. |
W-2 | Wiadomości z podstawy termodynamiki, m.in. przemiany gazów i obiegi cieplne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami, budową i zasadą działania maszyn przepływowych i wyporowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie parametrów pracy pomp. | 3 |
T-A-2 | Obliczanie parametrów pracy sprężarek. | 3 |
T-A-3 | Obliczenia termodynamiczne sprężarki tłokowej. Dobór wymiarów głównych spręzarki tłokowej. | 5 |
T-A-4 | Dobór pomp, sprężarek i wentylatorów. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa konstrukcyjna i eksploatacja pomp. Demontaż i montaż pomp. | 2 |
T-L-2 | Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów. Układy pompowe. | 3 |
T-L-3 | Budowa konstrukcyjna i eksploatacja sprężarek. | 2 |
T-L-4 | Badania sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego. Instalacja sprężonego powietrza. | 3 |
T-L-5 | Badanie charakterystyki wentylatora. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i zasada działania maszyn wyporowych i przepływowych. | 2 |
T-W-2 | Pompy i układy pompowe. Klasyfikacja pomp. | 2 |
T-W-3 | Pompy wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki. | 3 |
T-W-4 | Pompy wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki. | 3 |
T-W-5 | Regulacja wydajności pomp. Współpraca pomp. Zasady doboru pomp. | 4 |
T-W-6 | Eksploatacja pomp. | 1 |
T-W-7 | Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek. | 2 |
T-W-8 | Sprężarki wyporowe – zasada działania, budowa, charakterystyki. | 3 |
T-W-9 | Sprężarki wirowe – zasada działania, budowa, charakterystyki. | 3 |
T-W-10 | Wentylatory i dmuchawy. | 2 |
T-W-11 | Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją. Zasady doboru sprężarek i wentylatorów. | 4 |
T-W-12 | Eksploatacja sprężarek i wentylatorów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie pracy kontrolnej. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
35 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C06_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje, budowę i zasadę działania maszyn przepływowych i wyporowych. Student zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych. | CK_1A_W10 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C06_U01 Student posiada umiejętności: - przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów, - właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań. | CK_1A_U11, CK_1A_U12 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C06_K01 Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas obliczeń i pomiarów parametrów pracy maszyn, jak równiez podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych. | CK_1A_K07 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C06_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować rodzaje, budowę i zasadę działania maszyn przepływowych i wyporowych. Student zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn przepływowych i wyporowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C06_U01 Student posiada umiejętności: - przeprowadzania podstawowych obliczeń i doboru pomp, sprężarek i wentylatorów, - właściwej eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy pomp, sprężarek i wentylatorów oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia, analizy i pomiary oraz przygotować prace kontrolne i sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń, analiz i pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C06_K01 Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas obliczeń i pomiarów parametrów pracy maszyn, jak równiez podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górski Z., Budowa i działanie pomp okrętowych., Wydawnictwo WSM w Gdyni., Gdynia, 2001
- Górski Z., Perepeczko A., Okrętowe maszyny i urządzenia pomocnicze., Trademar., Gdynia, 1998
- Górski Z., Perepeczko A., Okrętowe sprężarki, dmuchawy i wentylatory., Wydawnictwo WSM w Gdyni., Gdynia, 1996
- Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza R. Fodemskiego., Pomiary cieplne – część 2. Badania cieplne maszyn i urządzeń., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Jędral W., Pompy wirowe., Państwowe Wydawnictwa Naukowe., Warszawa, 2001
- Stępniewski M., Pompy., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 1985