Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Klimatyzacja w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klimatyzacja w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Jasińska <barbara.jasinska@zut.edu.pl>, Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
W-2 | Podstawy wentylacji i klimatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | obliczenia obiegów klimatyzacyjnych | 14 |
T-A-2 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła obiektu klimatyzowanego. Zaliczenie | 14 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia klimatyzacji w środkach transportu | 2 |
T-W-2 | Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów | 2 |
T-W-3 | Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne. | 2 |
T-W-5 | Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x. | 2 |
T-W-6 | Kryteria doboru strumienia powietrza. | 2 |
T-W-7 | Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów | 4 |
T-W-8 | Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. | 4 |
T-W-9 | Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe. | 2 |
T-W-10 | Oczyszczanie i filtrowanie powietrza . | 4 |
T-W-11 | Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca/ Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - egzamin w formie pisemnej podsumowujący efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-2_W01 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie | CK_1A_W13, CK_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-2_W02 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia | CK_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-2_W03 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy systemów klimatyzacji w transporcie, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji. | CK_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-2_U01 potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-3, S-4 |
CK_1A_C19-2_U02 potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne | CK_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | CK_1A_K07, CK_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-2_W01 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
CK_1A_C19-2_W02 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
CK_1A_C19-2_W03 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy systemów klimatyzacji w transporcie, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-2_U01 potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C19-2_U02 potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C19-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
- Gaziński B., Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Poznań, 2009
- Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006