Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Zdobycie wiedzy i ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-7Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-8Zdobycie wiedzy i umięjetności z zakresu podstawowych obliczeń i zasad sporządzania dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-9Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w ogrzewnictwie
C-10Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pomiarów w technice grzewczej
C-11Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy wyników pomiarów
C-12Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-13Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..15
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Wyznaczanie charakterystyk hydraulicznych zaworów termostatycznych. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne.13
15
wykłady
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.2
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.2
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny1
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.3
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.3
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.1
T-W-8Podstawy projektowania instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.4
T-W-9Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.1
T-W-10Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.2
T-W-11Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)3
T-W-12Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-13Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy1
T-W-14Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna studenta poza zajęciami10
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboraratoryjnych5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w wycieczce technicznej/targach branżowych/szkoleniu/konsultacjach10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-4przygotowanie portfolio na zadany temat15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C05_W01
potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
CK_1A_W11C-6, C-4, C-3, C-2T-W-7, T-W-2, T-W-6M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1
CK_1A_C05_W02
ma wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
CK_1A_W11C-4, C-7T-W-7, T-W-2, T-W-6M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1
CK_1A_C05_W03
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
CK_1A_W11C-5T-A-1, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1, M-5S-3, S-4
CK_1A_C05_W05
student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, prędkość cieczy, natężenie przepływu.
CK_1A_W11C-10, C-9T-L-2M-4S-2, S-1
CK_1A_C05_W06
student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
CK_1A_W11C-11T-L-1M-4S-2, S-1
CK_1A_C05_W08
student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad sporządzania dokumentacji projektowej instalacji c.o.
CK_1A_W11C-8T-A-1M-5S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C05_U01
Potrafi wybrać materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
CK_1A_U01C-6, C-4, C-2, C-1T-W-7, T-W-6M-3, M-2, M-1, M-5S-3, S-2, S-4
CK_1A_C05_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
CK_1A_U01C-4, C-2, C-9, C-8, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-3, M-2, M-1, M-5S-2, S-4
CK_1A_C05_U04
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
CK_1A_U07C-10T-L-2M-4S-2, S-1
CK_1A_C05_U05
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
CK_1A_U07C-12, C-10, C-11T-L-1M-4S-2, S-1
CK_1A_C05_U06
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
CK_1A_U07C-10, C-11T-L-1M-4S-2, S-1
CK_1A_C05_U07
student umie sporządzić dokumentację projektową prostej instalacji c.o.
CK_1A_U03C-7, C-5, C-8T-A-1M-5S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C05_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
CK_1A_K07, CK_1A_K01C-6T-W-1M-3, M-2, M-1S-3
CK_1A_C05_K04
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
CK_1A_K03C-13T-L-1, T-L-2M-4, M-5S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C05_W01
potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_W02
ma wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_W03
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_W05
student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, prędkość cieczy, natężenie przepływu.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_W06
student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_W08
student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad sporządzania dokumentacji projektowej instalacji c.o.
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C05_U01
Potrafi wybrać materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_U04
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_U05
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_U06
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_U07
student umie sporządzić dokumentację projektową prostej instalacji c.o.
2,0
3,0student potrafi sporzadzić dokumentację projektową., popełnia jednak przy tym sporo błędów, dokumentacja zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C05_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C05_K04
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  3. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  4. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  5. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, II wydanie uzupełnione
  6. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  7. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  8. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  9. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  10. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  11. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. Nocoń J., Poznański J., Słupek S., Rywotycki M., Technika cieplna. Przykłady z techniki procesów spalania., Wydawnictwo AGH, Kraków, 2007
  2. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  3. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, zeszyt 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Wyznaczanie charakterystyk hydraulicznych zaworów termostatycznych. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne.13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.2
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.2
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny1
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.3
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.3
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.1
T-W-8Podstawy projektowania instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.4
T-W-9Wykresy regulacyjne: zasady konstruowania, centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.1
T-W-10Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.2
T-W-11Korozja i hałas w instalacjach centralnego ogrzewania ( przyczyny, rodzaje, metody zapobiegania)3
T-W-12Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-13Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy1
T-W-14Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna studenta poza zajęciami10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboraratoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w wycieczce technicznej/targach branżowych/szkoleniu/konsultacjach10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-4przygotowanie portfolio na zadany temat15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W01potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
Treści programoweT-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W02ma wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-7Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W03jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-5Zdobycie wiedzy i ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W05student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, prędkość cieczy, natężenie przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-10Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pomiarów w technice grzewczej
C-9Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w ogrzewnictwie
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Wyznaczanie charakterystyk hydraulicznych zaworów termostatycznych. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W06student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-11Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_W08student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad sporządzania dokumentacji projektowej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-8Zdobycie wiedzy i umięjetności z zakresu podstawowych obliczeń i zasad sporządzania dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U01Potrafi wybrać materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-9Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w ogrzewnictwie
C-8Zdobycie wiedzy i umięjetności z zakresu podstawowych obliczeń i zasad sporządzania dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-1Osiągnięcie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U04Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-10Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pomiarów w technice grzewczej
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Wyznaczanie charakterystyk hydraulicznych zaworów termostatycznych. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U05Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-12Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-10Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pomiarów w technice grzewczej
C-11Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U06Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-10Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pomiarów w technice grzewczej
C-11Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_U07student umie sporządzić dokumentację projektową prostej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-7Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-5Zdobycie wiedzy i ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego
C-8Zdobycie wiedzy i umięjetności z zakresu podstawowych obliczeń i zasad sporządzania dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-A-1Obliczenia zapotrzebowania ciepła pomieszczeń wg PN-EN 12831, dobór grzejników, źródła ciepła, obliczenia hydrauliczne dla małego obiektu np. domu jednorodzinnego, mieszkania. Instalacja centralnego ogrzewania na rysunkach dokumentacji projektowej. Sporzadzenia opisów technicznych przykładowych instalacji c.o..
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporzadzić dokumentację projektową., popełnia jednak przy tym sporo błędów, dokumentacja zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_K01Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
CK_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-3metoda programowana- z użyciem komputera
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C05_K04Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-13Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Omówienie zasad realizacji ćwiczeń laboratoryjnych i ich tematyki. Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Niepewności i błędy pomiarowe. Obliczanie (wyznaczanie) niepewności pomiarowych. Metoda najmniejszych kwadratów (MNK).
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Wyznaczanie charakterystyk hydraulicznych zaworów termostatycznych. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda praktyczna- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0