Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z opisem stanu i ruchu płynów, zasadami zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwem przepływów i analizą wymiarową. elementami dynamiki płynów rzeczywistych, elementami teorii płata nośnego, przepływem w przewodach zamkniętych oraz zastosowaniem mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa. | 12 |
T-A-2 | Zaliczenie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zastosowanie mechaniki płynów. Pojęcie płynu, właściwości płynów. | 2 |
T-W-2 | Elementy matematycznego aparatu mechaniki płynów, gradient, dywargencja, rotacja, laplasjan. | 2 |
T-W-3 | Statyka płynów. Równania równowagi. Ciśnienie. Napór na powierzchnie płaskie i zakrzywione. Pływanie ciał. | 2 |
T-W-4 | Zasada zachowania masy - równanie ciągłości. Zasada zachowania energii - równanie Bernoulliego. Zasada pędu. Reakcja dynamiczna. | 2 |
T-W-5 | Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa. | 1 |
T-W-6 | Elementy dynamiki płynów rzeczywistych, przepływy laminarne, krytyczna liczba Reynoldsa, przepływy turbulentne, warstwa przyścienna. Opływ ciał. | 2 |
T-W-7 | Elemnety teorii płata nośnego, siła nośna i opór. Przepływy w przewodach zamkniętych. | 1 |
T-W-8 | Zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa - przykładowe zadania. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie opracowań. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie opracowań. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena opracowań zadań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C12_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa. | IB_1A_W29 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C12_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególności projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizy problemów bezpieczeństwa. | IB_1A_U01, IB_1A_U04, IB_1A_U15, IB_1A_U16 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C12_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | IB_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C12_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące opisu stanu i ruchu płynów, zasad zachowania masy, zachowania energi i pędu, podobieństwa przepływów i analizy wymiarowej. elementów dynamiki płynów rzeczywistych, elementów teorii płata nośnego, przepływu w przewodach zamkniętych oraz zastosowania mechaniki płynów w projektowaniu urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizie problemów bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach oraz przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru; potrafi przygotować opracowanie, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C12_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań z problemami praktycznych realizacji urządzeń technicznych w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, w szczególności projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń oraz analizy problemów bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować opracowania, w którym przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować opracowanie, w którym potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C12_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Bukowski J., Kijkowski P., Kurs mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1980
- Gryboś R., Podstawy mechaniki płynów - część I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Gryboś R., Zbiór zadań z technicznej mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Prosnak W. J., Mechanika płynów - tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1970
- Robertson J. A., Crowe C. T., Engineering fluid dynamics, Houghton Mifflin Company, Boston, 1975