Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacyjne okrętów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo eksploatacyjne okrętów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Mechanika ogólna, Informatyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich bezpiecznym eksploatowaniu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydrostatyki i hydromechaniki jednostek pływających i ich bezpiecznego eksploatowania. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne, omówienie zakresu przedmiotu | 1 |
T-A-2 | Obliczenie i sprawdzenie pływalności obiektu pływającego -przykłady i zadania | 2 |
T-A-3 | Przeprowadzenie obliczeń statecznościowych w oparciu o przepisy konwencji międzynarodowych dla róznych typów statku - przykłady i zadania | 3 |
T-A-4 | Kolokwium sprawdzające - cząstkowe | 1 |
T-A-5 | Obliczenie przepisowej wolnej burty w oparciu o Międzynarodową Konwencję o Liniach Ładunkowych - przykłady i zadania | 3 |
T-A-6 | Przeprowadzenie obliczeń dotyczących sprawdzenia właśiwości morskich statku - przykłady i zadania | 2 |
T-A-7 | Przeprowadzenie obliczeń dotyczących kołysań statku na fali regularnej i nieregularnej - przykłady i zadania | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Sformułowanie indywidualnego zadania projektowego, wyjaśnienie założeń wstępnych, tj.: typ statku, nośność, prędkość, wymiary główne | 1 |
T-P-2 | Dla założonego statku transportowego obliczenie i sprawdzenie wymagań dotyczących bezpiecznego eksploatowania statku pod kątem stateczności w stanie awaryjnym i nieuszkodzonym. | 7 |
T-P-3 | Analiza osiągów statku w różnych stanach eksploatacyjnych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego | 3 |
T-P-4 | Obliczenie własności oporowo-napędowych jednostki pływającej | 3 |
T-P-5 | Zaliczenie zajęc | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geometria kadłuba okrętu. Podział przestrzenny i wyposazenie obiektów technicznych | 2 |
T-W-2 | Ogólne zasady bezpieczeństwa eksploatacji obiektów morskich, stan techniczny obiektów, wyposażenie statków w środki i urządzenia ratunkowe, przeciwpożarowe, nawigacyjne. | 2 |
T-W-3 | Pojęcie pływalności i warunki równowagi. | 1 |
T-W-4 | Pojęcia i miary stateczności obiektów pływających, stateczność statyczna i dynamiczna w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym. Kryteria niezatapialności, kategorie zatapianych przedziałów. | 4 |
T-W-5 | Wymagania odpowiednich konwencji międzynarodowych i przepisów klasyfikacyjnych. | 1 |
T-W-6 | Ekonomika budowy i eksploatacji statków | 1 |
T-W-7 | Właściwości morskie obiektów pływających: kołysania statku na fali regularnej i nieregularnej, tłumienie kołysań bocznych, zalewanie pokładu, wynurzanie się śruby napędowej, przyspieszenia statku | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-A-3 | Samodzielne wykonywanie zadań obliczeniowych | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 15 |
A-P-2 | Samodzielne wykonywanie zadań projektowych | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-4 | Metody programowane: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną (kolokwia) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-14_W14 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń obiektów pływających | IB_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-4, S-1 |
IB_1A_D2-14_W16 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających | IB_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-4, S-1 |
IB_1A_D2-14_W21 Student ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających | IB_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-4, S-1 |
IB_1A_D2-14_W25 Student zna zasady doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych, zna metody identyfikowania materiałów stosowanych w konstrukcjach w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacyjnego pływających obiektów technicznych | IB_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-14_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. | IB_1A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U03 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innym, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z różnych środowisk. | IB_1A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U04 Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego statków morskich; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego. | IB_1A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U05 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego statków morskich. | IB_1A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U10 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich różne metody obliczeniowe; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia. | IB_1A_U10 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U11 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska. | IB_1A_U11 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U12 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z eksploatacją obiektów pływających i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w tym środowisku. | IB_1A_U12 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U13 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających. | IB_1A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U16 Student potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego oraz potrafi wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dla tego celu. | IB_1A_U16 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IB_1A_D2-14_U17 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektowac oraz zrealizowac proste urządzenia, obiekt pływający czy system, używając do tego celu właściwych materiałów, metod i narzędzi. | IB_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D2-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających | IB_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-4 |
IB_1A_D2-14_K02 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających | IB_1A_K07 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3 | S-4 |
IB_1A_D2-14_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek morskich oraz związaną z tym odpowiedzialność. | IB_1A_K08 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-6, T-A-5 | M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-14_W14 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń obiektów pływających | 2,0 | Student nie umie wykorzystac podstawowych pojęc i wiedzy do rozwiązania podstawowych problemów z zakresu bezpieczeństwa techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. |
3,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania podstawowych problemów związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością i statecznością statków. | |
3,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o średnim stopniu zaawansowania związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac i opisac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością i niezatapialnością statków | |
4,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków | |
4,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o wysoce zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
5,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o najwyższym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
IB_1A_D2-14_W16 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających | 2,0 | Student nie umie wykorzystac podstawowych pojęc i wiedzy do rozwiązania podstawowych problemów z zakresu bezpieczeństwa techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. |
3,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania podstawowych problemów związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością i statecznością statków. | |
3,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o średnim stopniu zaawansowania związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac i opisac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością i niezatapialnością statków | |
4,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków | |
4,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o wysoce zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
5,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o najwyższym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
IB_1A_D2-14_W21 Student ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających | 2,0 | Student nie umie wykorzystac podstawowych pojęc i wiedzy do rozwiązania podstawowych problemów z zakresu bezpieczeństwa techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. |
3,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania podstawowych problemów związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością i statecznością statków. | |
3,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o średnim stopniu zaawansowania związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac i opisac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością i niezatapialnością statków | |
4,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków | |
4,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o wysoce zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
5,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o najwyższym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
IB_1A_D2-14_W25 Student zna zasady doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych, zna metody identyfikowania materiałów stosowanych w konstrukcjach w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacyjnego pływających obiektów technicznych | 2,0 | Student nie umie wykorzystac podstawowych pojęc i wiedzy do rozwiązania podstawowych problemów z zakresu bezpieczeństwa techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. |
3,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania podstawowych problemów związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością i statecznością statków. | |
3,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o średnim stopniu zaawansowania związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac i opisac pojęcia związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością i niezatapialnością statków | |
4,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków | |
4,5 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o wysoce zaawansowanym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. | |
5,0 | Student umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów o najwyższym stopniu trudności związanych z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających. Potrafi zdefiniowac, opisac i narysowac schematy związane z geometrią kadłuba, pływalnością, statecznością, niezatapialnością i właściwościami morskimi statków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-14_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób określic podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia. |
3,0 | Student potafi wskazac podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia. | |
3,5 | Student potafi wskazac podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, potrafi ocenic przydatnosc metod i przedstawic wyniki swoich analiz o średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student potafi wskazac podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, potrafi ocenic przydatnosc metod i przedstawic wyniki swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zaawansowanym | |
4,5 | Student potafi wskazac podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, potrafi ocenic przydatnosc metod i przedstawic wyniki swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac błędy obliczeniowe. | |
5,0 | Student potafi wskazac podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, potrafi ocenic przydatnosc metod i przedstawic wyniki swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach, oszacowac błędy obliczeniowe oraz zaproponowac pewne modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnych obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U03 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innym, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z różnych środowisk. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób scharakteryzowac podstawowych własności techniczno-eksploatacyjnych obiektów pływających. |
3,0 | Student potafi scharakteryzowac podstawowe własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających, ale bez umiejętności ich analizy. | |
3,5 | Student potafi scharakteryzowac własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zaawansowanym. | |
4,5 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zaawansowanym; potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac ich błędy. | |
5,0 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie najwyższym; potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac ich błędy oraz zaproponowac modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnych obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U04 Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego statków morskich; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób scharakteryzowac podstawowych własności techniczno-eksploatacyjnych obiektów pływających. |
3,0 | Student potafi scharakteryzowac podstawowe własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających, ale bez umiejętności ich analizy. | |
3,5 | Student potafi scharakteryzowac własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zaawansowanym. | |
4,5 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zaawansowanym; potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac ich błędy. | |
5,0 | Student potafi scharakteryzowac i dokonac podziału na pierwszorzędne i drugorzędne własności techniczno-eksploatacyjne obiektów pływających z umiejętnością ich analizy; potafi przedstawic wyniki analiz wraz z ich interpretacją na poziomie najwyższym; potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac ich błędy oraz zaproponowac modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnych obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U05 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego statków morskich. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób przygotowac prezentacji z wynikami swoich analiz |
3,0 | Student potafi na podstawowym poziomie przygotowac prezentację z wynikami swoich analiz | |
3,5 | Student potafi na podstawowym poziomie przygotowac prezentację z wynikami swoich analiz | |
4,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na średnim poziomie zaawansowania | |
4,5 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na poziomie zaawansowanym. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac błędy obliczeniowe. | |
5,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz poddac weryfikacji wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na najwyższym poziomie. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach, oszacowac błędy obliczeniowe oraz zaproponowac pewne modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U10 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich różne metody obliczeniowe; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia. | 2,0 | Student nie potafi wykorzystac najprostrzych metod do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student potafi wykorzystac proste metody / modele do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student potafi wykorzystac metody / modele do rozwiązania podstawowych problemów wraz z ich interpretacją na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potafi nie tylko wykorzystac metody / modele do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności, interpretowac, ale wprowadzac w nich pewne udoskonalenia. | |
4,5 | Student potafi nie tylko wykorzystac metody / modele do rozwiązania problemów o wysoce zaawansowanym stopniu trudności, interpretowac, ale wprowadzac w nich pewne udoskonalenia, modyfikacje. | |
5,0 | Student potafi nie tylko wykorzystac metody / modele do rozwiązania problemów, interpretowac, ale wprowadzac w nich pewne udoskonalenia, modyfikacje na najwyższym poziomie zaawansowania. | |
IB_1A_D2-14_U11 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób zaprezentowac wyników swoich analiz |
3,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz bez umiejętności efektywnej analizy podstawowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa | |
3,5 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją na średnim poziomie zaawansowania | |
4,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na średnim poziomie zaawansowania | |
4,5 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na poziomie zaawansowanym. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac błędy obliczeniowe. | |
5,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz poddac weryfikacji wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na najwyższym poziomie. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach, oszacowac błędy obliczeniowe oraz zaproponowac pewne modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U12 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z eksploatacją obiektów pływających i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w tym środowisku. | 2,0 | Student nie potafi w najprostrzy sposób zaprezentowac wyników swoich analiz |
3,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz bez umiejętności efektywnej analizy podstawowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa | |
3,5 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją na średnim poziomie zaawansowania | |
4,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na średnim poziomie zaawansowania | |
4,5 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz zweryfikowac wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na poziomie zaawansowanym. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach oraz oszacowac błędy obliczeniowe. | |
5,0 | Student potafi przedstawic wyniki swoich analiz z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego wraz z ich interpretacją; potrafi dokonac ich analizy oraz poddac weryfikacji wyniki z odpowiednimi przepisami i konwencjami na najwyższym poziomie. Ponadto potrafi dyskutowac o osiągniętych wynikach, oszacowac błędy obliczeniowe oraz zaproponowac pewne modyfikacje w zakresie poprawy własności techniczno-eksploatacyjnego obiektów pływających. | |
IB_1A_D2-14_U13 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających. | 2,0 | Student nie potafi dokonac podstawowych analiz oraz ocenic rozwiązania. |
3,0 | Student potafi dokonac podstawowych analiz oraz wstępnie ocenic rozwiązania. | |
3,5 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania oraz określic kryteria ocen | |
4,0 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji o średnim pozimie trudności. | |
4,5 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na pozimie zaawansowanym. | |
5,0 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji i zaproponowac modyfikacje o najwyższym pozimie trudności. | |
IB_1A_D2-14_U16 Student potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego oraz potrafi wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dla tego celu. | 2,0 | Student nie potafi ocenic przydatności metod do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student potafi ocenic przydatnośc metod do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student potafi ocenic przydatnośc metod do rozwiązania podstawowych problemów oraz obszar ich zastosowania. | |
4,0 | Student potafi ocenic przydatnośc metod, obszar ich zastosowania wraz z wyborem właściwej metody do rozwiązania problemów | |
4,5 | Student potafi ocenic przydatnośc metod, obszar ich zastosowania wraz z uzasadnieniem wyboru właściwej metody do rozwiązania problemów. | |
5,0 | Student potafi ocenic przydatnośc metod, obszar ich zastosowania wraz z uzasadnieniem wyboru właściwej metody do rozwiązania problemów oraz wskazaniem błędów i propozycją modyfikacji | |
IB_1A_D2-14_U17 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektowac oraz zrealizowac proste urządzenia, obiekt pływający czy system, używając do tego celu właściwych materiałów, metod i narzędzi. | 2,0 | Student nie potafi użyc właściwych metod w celu zaprojektowania obiektu pływającego. |
3,0 | Student potafi używając właściwych metod, zaprojektowac schemat prostego obiektu pływającego. | |
3,5 | Student potafi używając właściwych metod, zaprojektowac obiekt pływający o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potafi używając właściwych metod, zaprojektowac obiekt pływający zgodnie z odpowiednimi wymaganiami na poziomie zaawansowanym. | |
4,5 | Student potafi używając właściwych metod, zaprojektowac obiekt pływający zgodnie z odpowiednimi wymaganiami, wprowadzac modyfikacje na poziomie wysoce zaawansowanym. | |
5,0 | Student potafi używając właściwych metod, zaprojektowac obiekt pływający zgodnie z odpowiednimi wymaganiami, wprowadzac modyfikacje i oszacowywac błedy na najwyższym poziomie trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D2-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z bezpieczeństwem eksploatacyjnym jednostek pływających | 2,0 | Student nie potrafi dbac i byc odpowiedzialnym za pracę własną i innych. |
3,0 | Student potrafi dbac i byc odpowiedzialnym / współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student potrafi dbac i byc odpowiedzialnym / współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi dbac i byc odpowiedzialnym / współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym | |
4,5 | Student potrafi dbac i byc odpowiedzialnym / współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi byc kreatywny i charakteryzuje się otwartością pracy zespołowej. | |
5,0 | Student potrafi dbac i byc odpowiedzialnym / współodpowiedzialnym za powierzone zadania. Potrafi byc kreatywny i charakteryzuje się otwartością pracy zespołowej na najwyższym poziomie. | |
IB_1A_D2-14_K02 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek pływających | 2,0 | Student nie potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa ani świadomością na wystapienie ryzyka |
3,0 | Student potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i wykazac się świadomością na wystapienie ryzyka w stponiu podstawowym | |
3,5 | Student potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i wykazac się świadomością na wystapienie ryzyka na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i wykazac się świadomością na wystapienie ryzyka w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułowac zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających. | |
4,5 | Student potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i wykazac się świadomością na wystapienie ryzyka w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułowac zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających. | |
5,0 | Student potrafi wykazac się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i wykazac się świadomością na wystapienie ryzyka. Potrafi formułowac zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa eksploatacyjnego obiektów pływających na najwyższym poziomie. | |
IB_1A_D2-14_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacyjnego jednostek morskich oraz związaną z tym odpowiedzialność. | 2,0 | Student nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy |
3,0 | Student ma świadomośc praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student ma świadomośc praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma świadomośc praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu średnio zaawansowanym. | |
4,5 | Student ma świadomośc praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym. | |
5,0 | Student ma świadomośc praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu najwyższym. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Kabaciński, Stateczność i niezatapialność statku, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1995
- Zbigniew Szozda, Stateczność statku morskiego, Akademia Morska w Szczecinie, Szczecin, 2004
- Jan Dudziak, Okręt na fali, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1980, Wydanie pierwsze
- Tadeusz Szelangiewicz, Podstawy teorii projektowania kotwicznych systemów utrzymywania pozycji jednostek pływających, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2003
- Wojciech Więckiewicz, Zarys budowy statków morskich, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1998
- Wojciech Pihowicz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, Problematyka podstawowa, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 2008