Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy dynamiki pożaru i wybuchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy dynamiki pożaru i wybuchu
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw chemicznych i fizycznych procesów spalania, rodzaju czynników i ich wpływu na kinetykę i efekt końcowy reakcji spalania.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat procesów spalania, rodzaju spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależności od rodzaju procesu; poznanie charakterystyk i czynników regulujących proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania laminarnego, kinetycznego, dyfuzyjnego; podczas spalania wypływu i rozlewu paliwa.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat rozprzestrzeniania sie płomieni po powierzchni paliwa oraz czynników regulujących ten proces
C-4Przekazanie studentom wiedzy z podstaw teoretycznych wybuchu i detonacji, parametrów wybuchów oraz zagadnień dotyczących zapobiegania i tłumienia wybuchów
C-5Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz zrozumienia przez studentów mechanizmów i sposobów oddzialywania róznorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
C-6Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym
C-7Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania sią i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i wybuchu o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczeństwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie literatury, programu zajęć i zasad zaliczenia1
T-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu2
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania3
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni4
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.2
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.2
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Typy reakcji w fazie gazowej, reakcje łańcuchowe, kataliza i inhibicja, reakcje z udziałem ciała stałego.1
T-W-3Reakcje chemiczne utleniania. Szybkość reakcji elementarnych, równanie Arrheniusa. Zjawisko spalania. Ogólna charakterystyka spalania. Mechanizmy i kinetyka spalania.2
T-W-4Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne.2
T-W-5Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia.1
T-W-6Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych.2
T-W-7Spalanie paliw ciekłych. Ważniejsze czynniki kontrolujące szybkość spalania paliw ciekłych.2
T-W-8Spalanie strumieni (strug) paliw gazowych i ciekłych (jet fire).2
T-W-9Spalanie rozlewisk (plam) paliw ciekłych (pool fire).2
T-W-10Spalanie paliw i ciał stałych.2
T-W-11Spalanie polimerów syntetycznych (tworzyw sztucznych).1
T-W-12Rozprzestrzenianie się i prędkość płomienia po powierzchni cieczy i ciał stałych. Wpływ właściwości podłoża i materiału na prędkość rozprzestrzeniania płomienia.2
T-W-13Samozapalenie materiałów.1
T-W-14Wybuchy termiczne i łańcuchowe.2
T-W-15Granice wybuchu, zapłon izotermiczny. Wpływy gazów obojętnych na granice zapalności.2
T-W-16Gaszenie płomienia w szczelinach.1
T-W-17Przebieg i zmiana parametrów wybuchu w czasie. Gazodynamika wybuchu. Detonacja. Przejście wybuchu deflagracyjnego w detonację; parametry detonacji.2
T-W-18Zapobieganie wybuchom.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Obliczenia przykładów zadań dla utrwalenia wiedzy i umiejętności rozwiązywania zadań z przedmiotu6
A-A-3Studiowanie literatury, powtórzenie i utrwalenie materiału, przygotowanie do kolokwium4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe30
A-W-2Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej5
A-W-3Zapoznanie się z normami, przepisami, katalogami, opisami procesów spalania i rozwiązań konstrukcyjnych palników;4
A-W-4Zapoznanie się z modelami komputerowymi do symulacji i obliczeń spalania3
A-W-5Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju procesu spalania, o parametrach spalania i czynnikach chemicznych, fizycznych i innych jakie mają wpływy na parametry i przebieg spalania. Student zna czynniki wpływające na przebieg tego procesu, obejmujące m.in. materiały palne i ich właściwości, oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów spalania.
IB_1A_W16, IB_1A_W34C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
IB_1A_D1-01_W02
Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje spalania oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na spalanie w typowych sytuacjach lub zastosowaniach spalania, albo w typowych wypadkach pożarów. Student zna pojęcia związane z rodzajami spalania i potrafi wymienić podstawowe metody określania parametrów procesu spalania i płomienia, prędkości spalania i prędkości rozprzestrzeniania się spalania, mocy, temperatury płomienia, emisji promieniowania cieplnego itp.
IB_1A_W16, IB_1A_W34, IB_1A_W35C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1
IB_1A_D1-01_W03
Student zna i potrafi opisać rodzaje wybuchów, mechanizm powstawania wybuchu oraz mechanizm przekształcenia wybuchu w detonację; zna podstawowe metody analityczne służce do wyznaczania parametrów zagrożenia wybuchowego i parametrów wybuchu. Zna podstawoe metody zapobiegania i zmniejszania parametrów wybuchów i umie wyjaśnić mechanizm działania tych metod.
IB_1A_W16, IB_1A_W34C-5, C-6T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-15, T-W-16, T-W-14, T-W-17, T-W-18M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje o podstawowych właściwościach fizycznych, chemicznych i palności materiałów, zinterpretować ja i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia i zabezpieczenia przeciwpożarowego, oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu. Potrafi znaleźć i zastoso3wać właściwe modele do opisu teoretycznego procesu spalania i zastosować je do prostych przypadków.
IB_1A_U01C-1, C-5, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_D1-01_U02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć uzyskuje umiejetności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz rozumie i potrafi wyjaśnić mechanizm i sposób oddzialywania różnorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
IB_1A_U05, IB_1A_U10, IB_1A_U16C-5, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_D1-01_U03
Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, uzyskał umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejetności posługiwania się tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub wybuchu w warunkach rzeczywistego środowiska przemysłowego i na tej podstawie potrafi ocenić przebieg rzeczywistego procesu oraz wyciąga wnioski związane z inżynierią bezpieczeństwa
IB_1A_U12, IB_1A_U13C-6T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-01_K01
Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa;
IB_1A_K04C-7T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-2S-2
IB_1A_D1-01_K02
Student znając podstawowe czynniki fizyczne, chemiczne i techniczne wpływające na wlaściwości palne i wybuchowe substancji wystepujących w środowisku przemysłwoym ma świadomość obecności tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia
IB_1A_K07, IB_1A_K08C-7T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju procesu spalania, o parametrach spalania i czynnikach chemicznych, fizycznych i innych jakie mają wpływy na parametry i przebieg spalania. Student zna czynniki wpływające na przebieg tego procesu, obejmujące m.in. materiały palne i ich właściwości, oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów spalania.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_D1-01_W02
Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje spalania oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na spalanie w typowych sytuacjach lub zastosowaniach spalania, albo w typowych wypadkach pożarów. Student zna pojęcia związane z rodzajami spalania i potrafi wymienić podstawowe metody określania parametrów procesu spalania i płomienia, prędkości spalania i prędkości rozprzestrzeniania się spalania, mocy, temperatury płomienia, emisji promieniowania cieplnego itp.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji, nie potrafi dobrać z literatury pomocniczych narzędzi ani danych, np. procesów spalania, rodzajów spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; nie zna charakterystyk i czynników regulujacych proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – ale nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić tych zagadnień.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
IB_1A_D1-01_W03
Student zna i potrafi opisać rodzaje wybuchów, mechanizm powstawania wybuchu oraz mechanizm przekształcenia wybuchu w detonację; zna podstawowe metody analityczne służce do wyznaczania parametrów zagrożenia wybuchowego i parametrów wybuchu. Zna podstawoe metody zapobiegania i zmniejszania parametrów wybuchów i umie wyjaśnić mechanizm działania tych metod.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje o podstawowych właściwościach fizycznych, chemicznych i palności materiałów, zinterpretować ja i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia i zabezpieczenia przeciwpożarowego, oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu. Potrafi znaleźć i zastoso3wać właściwe modele do opisu teoretycznego procesu spalania i zastosować je do prostych przypadków.
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla opisu procesu spalania lub wybuchu.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
IB_1A_D1-01_U02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć uzyskuje umiejetności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz rozumie i potrafi wyjaśnić mechanizm i sposób oddzialywania różnorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego modelu ani narzędzia anlitycznego do opisania procesu spalania ani nie umie wyjaśnić mechanizmów tego procesu
3,0Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu minimalnym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu podstawowym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
4,0Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu dobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu ponaddobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu wyczerpującym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
IB_1A_D1-01_U03
Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, uzyskał umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejetności posługiwania się tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub wybuchu w warunkach rzeczywistego środowiska przemysłowego i na tej podstawie potrafi ocenić przebieg rzeczywistego procesu oraz wyciąga wnioski związane z inżynierią bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi określić ani opisać procesów spalania charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
3,5Student potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
4,0Student potrafi w stopniu dobrym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
4,5Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów
5,0Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów, podając liczne przykłady zastosować procesów i zagrożeń jakie wystepują przy ich stosowaniu w praktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-01_K01
Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa;
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych wyników obliczeń lub badań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badawczego, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.
IB_1A_D1-01_K02
Student znając podstawowe czynniki fizyczne, chemiczne i techniczne wpływające na wlaściwości palne i wybuchowe substancji wystepujących w środowisku przemysłwoym ma świadomość obecności tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.

Literatura podstawowa

  1. DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
  2. Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
  3. Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
  4. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  5. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
  6. Kordylewski Włodzimierz [Red.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocławskiej, Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
  7. Wójcicki Stanisław, Spalanie, WNT, Warszawa, 1969
  8. Rychter Tadeusz, Teodorczyk Andrzej, Obliczenia wybuchów gazowych w przestrzeniach zamkniętych i wentylowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002, ISBN 83-01-13716-9
  9. Babrausakas, Vytenis, Ignition handbook: principles and applications to fire safety engineering, fire investigation, risk management and forensic science, Fire Science Publishers; SFPE, Bethesda, Md, 2003, ISBN 0972811133
  10. Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
  11. Babrauskas, Vytenis, Ignition handbook database, Fire Science Publication, London, 2003, ISBN 0972811141
  12. Janowska, Grażyna; Przygocki, Władysław; Włochowicz, Andrzej, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3299-2
  13. Kowalewicz, Andrzej, Podstawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2946-8
  14. Sharma, S.P.; Mohan, Chander, Fuels and Combustion, TATA McGraw-Hill, New Delhi, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Babrauskas, V. and Williamson, R.B., Post-flashover Compartment Fires: Basis of a Theoretical Model, Fire and Materials, 1978, Vol.2, No. 2
  2. Mehaffey, J.R., [ed.], Mathematical Modeling of Fires. ASTM STP 983, ASTM, Philadelphia, 1987
  3. Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs, NORDTEST Project 34-75. Lund : NORDTEST, 1977. NORDTEST DOC GEN 011, Lund, 1977
  4. Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
  5. Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
  6. Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
  7. Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
  8. Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
  9. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
  10. ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
  11. Oehley, E, Derivation of Empirical Equations for the Lower Explosive Limit and the Ignition Temperature, Chem. Ing. Tech., 1953, Vol. 25 No. 7, s. 399-403
  12. Rowley, Jef, Flammability Limits, Flash Points, and their Consanguinit: Critical Analysis, Experimental Exploration, and Prediction. Dissertation, Dep. of Chemical Eng., Brigham Young University, Brigham, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie literatury, programu zajęć i zasad zaliczenia1
T-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu2
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania3
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni4
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.2
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.2
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Typy reakcji w fazie gazowej, reakcje łańcuchowe, kataliza i inhibicja, reakcje z udziałem ciała stałego.1
T-W-3Reakcje chemiczne utleniania. Szybkość reakcji elementarnych, równanie Arrheniusa. Zjawisko spalania. Ogólna charakterystyka spalania. Mechanizmy i kinetyka spalania.2
T-W-4Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne.2
T-W-5Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia.1
T-W-6Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych.2
T-W-7Spalanie paliw ciekłych. Ważniejsze czynniki kontrolujące szybkość spalania paliw ciekłych.2
T-W-8Spalanie strumieni (strug) paliw gazowych i ciekłych (jet fire).2
T-W-9Spalanie rozlewisk (plam) paliw ciekłych (pool fire).2
T-W-10Spalanie paliw i ciał stałych.2
T-W-11Spalanie polimerów syntetycznych (tworzyw sztucznych).1
T-W-12Rozprzestrzenianie się i prędkość płomienia po powierzchni cieczy i ciał stałych. Wpływ właściwości podłoża i materiału na prędkość rozprzestrzeniania płomienia.2
T-W-13Samozapalenie materiałów.1
T-W-14Wybuchy termiczne i łańcuchowe.2
T-W-15Granice wybuchu, zapłon izotermiczny. Wpływy gazów obojętnych na granice zapalności.2
T-W-16Gaszenie płomienia w szczelinach.1
T-W-17Przebieg i zmiana parametrów wybuchu w czasie. Gazodynamika wybuchu. Detonacja. Przejście wybuchu deflagracyjnego w detonację; parametry detonacji.2
T-W-18Zapobieganie wybuchom.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Obliczenia przykładów zadań dla utrwalenia wiedzy i umiejętności rozwiązywania zadań z przedmiotu6
A-A-3Studiowanie literatury, powtórzenie i utrwalenie materiału, przygotowanie do kolokwium4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe30
A-W-2Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej5
A-W-3Zapoznanie się z normami, przepisami, katalogami, opisami procesów spalania i rozwiązań konstrukcyjnych palników;4
A-W-4Zapoznanie się z modelami komputerowymi do symulacji i obliczeń spalania3
A-W-5Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju procesu spalania, o parametrach spalania i czynnikach chemicznych, fizycznych i innych jakie mają wpływy na parametry i przebieg spalania. Student zna czynniki wpływające na przebieg tego procesu, obejmujące m.in. materiały palne i ich właściwości, oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów spalania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw chemicznych i fizycznych procesów spalania, rodzaju czynników i ich wpływu na kinetykę i efekt końcowy reakcji spalania.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat procesów spalania, rodzaju spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależności od rodzaju procesu; poznanie charakterystyk i czynników regulujących proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania laminarnego, kinetycznego, dyfuzyjnego; podczas spalania wypływu i rozlewu paliwa.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat rozprzestrzeniania sie płomieni po powierzchni paliwa oraz czynników regulujących ten proces
Treści programoweT-A-1Przedstawienie literatury, programu zajęć i zasad zaliczenia
T-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.
T-W-4Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne.
T-W-3Reakcje chemiczne utleniania. Szybkość reakcji elementarnych, równanie Arrheniusa. Zjawisko spalania. Ogólna charakterystyka spalania. Mechanizmy i kinetyka spalania.
T-W-2Typy reakcji w fazie gazowej, reakcje łańcuchowe, kataliza i inhibicja, reakcje z udziałem ciała stałego.
T-W-5Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia.
T-W-6Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_W02Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje spalania oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na spalanie w typowych sytuacjach lub zastosowaniach spalania, albo w typowych wypadkach pożarów. Student zna pojęcia związane z rodzajami spalania i potrafi wymienić podstawowe metody określania parametrów procesu spalania i płomienia, prędkości spalania i prędkości rozprzestrzeniania się spalania, mocy, temperatury płomienia, emisji promieniowania cieplnego itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw chemicznych i fizycznych procesów spalania, rodzaju czynników i ich wpływu na kinetykę i efekt końcowy reakcji spalania.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat procesów spalania, rodzaju spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależności od rodzaju procesu; poznanie charakterystyk i czynników regulujących proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania laminarnego, kinetycznego, dyfuzyjnego; podczas spalania wypływu i rozlewu paliwa.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat rozprzestrzeniania sie płomieni po powierzchni paliwa oraz czynników regulujących ten proces
Treści programoweT-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.
T-W-4Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne.
T-W-3Reakcje chemiczne utleniania. Szybkość reakcji elementarnych, równanie Arrheniusa. Zjawisko spalania. Ogólna charakterystyka spalania. Mechanizmy i kinetyka spalania.
T-W-2Typy reakcji w fazie gazowej, reakcje łańcuchowe, kataliza i inhibicja, reakcje z udziałem ciała stałego.
T-W-5Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia.
T-W-6Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych.
T-W-7Spalanie paliw ciekłych. Ważniejsze czynniki kontrolujące szybkość spalania paliw ciekłych.
T-W-8Spalanie strumieni (strug) paliw gazowych i ciekłych (jet fire).
T-W-9Spalanie rozlewisk (plam) paliw ciekłych (pool fire).
T-W-10Spalanie paliw i ciał stałych.
T-W-11Spalanie polimerów syntetycznych (tworzyw sztucznych).
T-W-12Rozprzestrzenianie się i prędkość płomienia po powierzchni cieczy i ciał stałych. Wpływ właściwości podłoża i materiału na prędkość rozprzestrzeniania płomienia.
T-W-13Samozapalenie materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji, nie potrafi dobrać z literatury pomocniczych narzędzi ani danych, np. procesów spalania, rodzajów spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; nie zna charakterystyk i czynników regulujacych proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – ale nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić tych zagadnień.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_W03Student zna i potrafi opisać rodzaje wybuchów, mechanizm powstawania wybuchu oraz mechanizm przekształcenia wybuchu w detonację; zna podstawowe metody analityczne służce do wyznaczania parametrów zagrożenia wybuchowego i parametrów wybuchu. Zna podstawoe metody zapobiegania i zmniejszania parametrów wybuchów i umie wyjaśnić mechanizm działania tych metod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-5Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz zrozumienia przez studentów mechanizmów i sposobów oddzialywania róznorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
C-6Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym
Treści programoweT-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć
T-W-15Granice wybuchu, zapłon izotermiczny. Wpływy gazów obojętnych na granice zapalności.
T-W-16Gaszenie płomienia w szczelinach.
T-W-14Wybuchy termiczne i łańcuchowe.
T-W-17Przebieg i zmiana parametrów wybuchu w czasie. Gazodynamika wybuchu. Detonacja. Przejście wybuchu deflagracyjnego w detonację; parametry detonacji.
T-W-18Zapobieganie wybuchom.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje o podstawowych właściwościach fizycznych, chemicznych i palności materiałów, zinterpretować ja i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia i zabezpieczenia przeciwpożarowego, oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu. Potrafi znaleźć i zastoso3wać właściwe modele do opisu teoretycznego procesu spalania i zastosować je do prostych przypadków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw chemicznych i fizycznych procesów spalania, rodzaju czynników i ich wpływu na kinetykę i efekt końcowy reakcji spalania.
C-5Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz zrozumienia przez studentów mechanizmów i sposobów oddzialywania róznorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
C-6Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym
Treści programoweT-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla opisu procesu spalania lub wybuchu.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_U02Student w wyniku przeprowadzonych zajęć uzyskuje umiejetności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz rozumie i potrafi wyjaśnić mechanizm i sposób oddzialywania różnorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Cel przedmiotuC-5Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz zrozumienia przez studentów mechanizmów i sposobów oddzialywania róznorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania
C-6Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym
Treści programoweT-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-W-4Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne.
T-W-5Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia.
T-W-6Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych.
T-W-7Spalanie paliw ciekłych. Ważniejsze czynniki kontrolujące szybkość spalania paliw ciekłych.
T-W-8Spalanie strumieni (strug) paliw gazowych i ciekłych (jet fire).
T-W-9Spalanie rozlewisk (plam) paliw ciekłych (pool fire).
T-W-10Spalanie paliw i ciał stałych.
T-W-11Spalanie polimerów syntetycznych (tworzyw sztucznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego modelu ani narzędzia anlitycznego do opisania procesu spalania ani nie umie wyjaśnić mechanizmów tego procesu
3,0Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu minimalnym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,5Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu podstawowym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
4,0Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu dobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu ponaddobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu wyczerpującym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_U03Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, uzyskał umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejetności posługiwania się tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub wybuchu w warunkach rzeczywistego środowiska przemysłowego i na tej podstawie potrafi ocenić przebieg rzeczywistego procesu oraz wyciąga wnioski związane z inżynierią bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-6Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym
Treści programoweT-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić ani opisać procesów spalania charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi w stopniu minimalnym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
3,5Student potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
4,0Student potrafi w stopniu dobrym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym
4,5Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów
5,0Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów, podając liczne przykłady zastosować procesów i zagrożeń jakie wystepują przy ich stosowaniu w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_K01Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-7Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania sią i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i wybuchu o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczeństwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści programoweT-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych wyników obliczeń lub badań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badawczego, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D1-01_K02Student znając podstawowe czynniki fizyczne, chemiczne i techniczne wpływające na wlaściwości palne i wybuchowe substancji wystepujących w środowisku przemysłwoym ma świadomość obecności tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-7Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania sią i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i wybuchu o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczeństwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści programoweT-A-1Przedstawienie literatury, programu zajęć i zasad zaliczenia
T-A-2Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu
T-A-3Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania
T-A-5Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów.
T-A-6Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu.
T-A-4Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni
T-A-7Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych.