Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności
C-2Umiejętność postrzegania poglądów etycznych jako składnika kultury i zasadę życia społecznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozoficzne podstawy etyki. Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot. Współczesna etyka jako nauka wyłaniająca się z badań psychologii społecznej.4
T-W-2Charakterystyka poglądów etycznych od starożytności po współczesność.6
T-W-3Podstawowe kierunki i stanowiska w etyce. Etyka opisowa i normatywna.6
T-W-4Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności.4
T-W-5Elementy psychologii i socjologii moralności (normy dojrzałości, podmiotowości i autonomii; mechanizmy psychologiczne a postawy moralne, wpływ społeczeństwa na indywidualne postawy moralne.5
T-W-6Dylematy etyczne? Metody rozwiązywania dylematów etycznych.4
T-W-7Problemy rozwoju moralnego i odpowiedzialności moralnej.5
T-W-8Aspekty etyczne w życiu prywatnym i zawodowym.6
T-W-9Problemy etyczne współczesności - światopogląd a etyka, polityka a etyka.4
T-W-10Zaliczenie wykładów1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie do wykładu konwersacyjnego15
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywnośc merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień wykładowych na podstawie pracy pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-2_W01
Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki oraz zasady etyczne w odniesieniu do zachowań w strukturach społecznych
LO_1A_W20C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-2_U01
Student potrafi dokonać wyborów moralnych i uzasadnić swoje stanowisko etyczne
LO_1A_U15C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A01-2_K01
Student posiada kompetencje identyfikowania dylematów etycznych i ich rozwiązywania w sferze osobostej i zawodowej
LO_1A_K03C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-2_W01
Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki oraz zasady etyczne w odniesieniu do zachowań w strukturach społecznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-2_U01
Student potrafi dokonać wyborów moralnych i uzasadnić swoje stanowisko etyczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A01-2_K01
Student posiada kompetencje identyfikowania dylematów etycznych i ich rozwiązywania w sferze osobostej i zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje samodzielność w podejmowaniu decyzji
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje samodzielnośc w podejmowaniu decyzji i ma świadomość swojej roli społecznej

Literatura podstawowa

  1. P. Singer, Etyka praktyczna, KiW, 2007
  2. Z Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007
  3. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, 2001
  4. S. Harris, Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, CIS, 2012

Literatura dodatkowa

  1. A. Maclntyre, Krótka historia etyki, PWN, 2012
  2. M. Ossowska, O człowieku, moralności i etyce, PWN, 1983
  3. T. Cathcart, Dylemat wagonika, PWN, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozoficzne podstawy etyki. Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot. Współczesna etyka jako nauka wyłaniająca się z badań psychologii społecznej.4
T-W-2Charakterystyka poglądów etycznych od starożytności po współczesność.6
T-W-3Podstawowe kierunki i stanowiska w etyce. Etyka opisowa i normatywna.6
T-W-4Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności.4
T-W-5Elementy psychologii i socjologii moralności (normy dojrzałości, podmiotowości i autonomii; mechanizmy psychologiczne a postawy moralne, wpływ społeczeństwa na indywidualne postawy moralne.5
T-W-6Dylematy etyczne? Metody rozwiązywania dylematów etycznych.4
T-W-7Problemy rozwoju moralnego i odpowiedzialności moralnej.5
T-W-8Aspekty etyczne w życiu prywatnym i zawodowym.6
T-W-9Problemy etyczne współczesności - światopogląd a etyka, polityka a etyka.4
T-W-10Zaliczenie wykładów1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie do wykładu konwersacyjnego15
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-2_W01Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki oraz zasady etyczne w odniesieniu do zachowań w strukturach społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W20zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność postrzegania poglądów etycznych jako składnika kultury i zasadę życia społecznego
Treści programoweT-W-1Filozoficzne podstawy etyki. Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot. Współczesna etyka jako nauka wyłaniająca się z badań psychologii społecznej.
T-W-2Charakterystyka poglądów etycznych od starożytności po współczesność.
T-W-3Podstawowe kierunki i stanowiska w etyce. Etyka opisowa i normatywna.
T-W-4Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywnośc merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-2_U01Student potrafi dokonać wyborów moralnych i uzasadnić swoje stanowisko etyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U15rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia oraz realizacji własnego uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności
C-2Umiejętność postrzegania poglądów etycznych jako składnika kultury i zasadę życia społecznego
Treści programoweT-W-2Charakterystyka poglądów etycznych od starożytności po współczesność.
T-W-4Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności.
T-W-6Dylematy etyczne? Metody rozwiązywania dylematów etycznych.
T-W-8Aspekty etyczne w życiu prywatnym i zawodowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień wykładowych na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A01-2_K01Student posiada kompetencje identyfikowania dylematów etycznych i ich rozwiązywania w sferze osobostej i zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność postrzegania poglądów etycznych jako składnika kultury i zasadę życia społecznego
Treści programoweT-W-4Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności.
T-W-5Elementy psychologii i socjologii moralności (normy dojrzałości, podmiotowości i autonomii; mechanizmy psychologiczne a postawy moralne, wpływ społeczeństwa na indywidualne postawy moralne.
T-W-6Dylematy etyczne? Metody rozwiązywania dylematów etycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywnośc merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje samodzielność w podejmowaniu decyzji
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje samodzielnośc w podejmowaniu decyzji i ma świadomość swojej roli społecznej