Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o zdrowiu i rehabilitacji 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy nauki o zdrowiu i rehabilitacji 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. |
C-2 | Rozbudzanie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. |
C-3 | Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. |
C-4 | Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kutury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. |
C-5 | Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm i inne) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności społecznej. |
C-6 | Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | 1. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi. | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test). |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A04-2_U01 Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznych - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybtranych dyscyplin sportowych. | LO_1A_U04, LO_1A_U15 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A04-2_K01 Posiada umiejętności włączenia sie w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać, aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować. | LO_1A_K01, LO_1A_K02 | — | — | — | — | — | — |
LO_1A_A04-2_K02 Nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno- rekreacyjnej. Potrafi pracować i wspóldziałąć w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | LO_1A_K02, LO_1A_K06 | — | — | — | — | — | — |
LO_1A_A04-2_K03 Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych, potrafi zorganizować i wspólorganizować imprezy sportowo- rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu. Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | LO_1A_K01, LO_1A_K02, LO_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A04-2_U01 Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznych - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybtranych dyscyplin sportowych. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólne umiejętności techniczne z zakresu róznych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi. | |
3,5 | Student posiada podstawowe umijętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi. | |
4,0 | Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje poprawnie. | |
4,5 | Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczernia wykonuje poprawnie. | |
5,0 | Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje bez zarzutu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A04-2_K01 Posiada umiejętności włączenia sie w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać, aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. Student nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. | |
4,0 | Student potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia. | |
4,5 | Student aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku. Włącza sie w propagowanie zdrowego stylu życia. Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych. | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku, płci, stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych. | |
LO_1A_A04-2_K02 Nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno- rekreacyjnej. Potrafi pracować i wspóldziałąć w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | Student przejawia braki w zakresie postawy społecznej. Ćwiczenia wykonuje z duzymi błędami technicznymi, wykazuje małe postępy w opanowaniu prostych elementów technicznych. | |
3,5 | Student przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i nie zawsze potrafi zintegrować się z grupą. Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wybranych dyscyplin sportowych i różnych form aktywności. | |
4,0 | Student potrafi współdziałać w grupie stosując zasadę fair play. Posiada dobrą sprawność fizyczną. Z małymi błędami opanował przepisy gier sportowych. | |
4,5 | Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidulanie rozwija swoje zainteresowania. Posiada wysoką sprawność fizyczną. Potrafi wybrać odpowiednią aktywność ruchową w zależności od potrzeb.Dobrze opanował technikę i założenia taktyczne oraz przepisy wybranych dyscyplin sportowych. | |
5,0 | Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidualnie rozwija swoje zainteresowania i uzdoleniania sportowe. Posiada bradzo wysoką sprawność motoryczną. Bardzo dobrze opanował technikę, zna założenia taktyczne oraz przepisy dyscyplin sportowych. Posiada praktyczną umiejętność sędziowania wybranych dyscyplin sportowych. | |
LO_1A_A04-2_K03 Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych, potrafi zorganizować i wspólorganizować imprezy sportowo- rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu. Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | Student nie włącza się w życie sportowe Uczelni oraz nie przejawia zainteresowania róznymi formami aktywności ruchowej. Posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości dotyczących kultury fizycznej. | |
3,5 | Student przejawia braki w postawie społecznej, stosunek do zajęć jest obojętny. Studnet nie bierze udziału w życiu sportowym Uczelni, nie włącza się i nie pomaga w organizowaniu imprez. Samodzielnie nie potrafi zastosować wiedzy o kulturze fizycznej w praktyce. | |
4,0 | Student sporadycznie bierze udział w życiu sportowym Uczelni. Pomaga w organizacji imprez sportowo- rekreacyjnych. Posiada wiadomości z kultury fizycznej a przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować tą wiedzę w praktyce. | |
4,5 | Student włącza się w organizację imprez sportowo- rekreacyjnych. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym Uczelni. Prowadzi higieniczny i zdrowy tryb życia. Rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi. Posiada wiedzę z zakresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktycznym działaniu. | |
5,0 | Student potrafi podejmować różnorodne działania sportowo- rekreacyjne na rzecz spoęczności akademickiej. Indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe. Propaguje i prowadzi zdrowy, sportowy tryb życia. Posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie stosuje ją w praktycznym działaniu. |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Sobota, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
- G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
- Z. Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
- J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
- J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit= europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J. Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J. Talaga, Sprawność fizyczna ogólna. Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
- J. Bahrynowicz - Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
- R. Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995