Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o systemach gospodarczych |
W-2 | Umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu śledzenia aktualnych trendów w gospodarce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć z zakresu ekonomii |
C-2 | Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania |
C-3 | zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego |
C-4 | Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych |
C-5 | Zapoznanie studentów z rolą instytucji rynkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Funkcje i analiza wydajności. 2. Gospodarstwo domowe a państwo: system ubezpieczeń w Polsce, polityka rodzinna, pomoc społeczna. 3. Problemy bezrobocia, skutki kontraktów dla zatrudnienia. 4. Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzenie do praktyki gospodarczej. 5. Ekonomia integracji europejskiej - system finansowy UE, teoria unii celnej i wspólnego rynku, integracja rynkowa. 6. Problematyka opodatkowania, zasady opodatkowania. Skutki podatków: finansowe, organizacyjne, efekty dla równowagi ogólnej, podatki korygujące,. Koszty administracyjne systemu podatkowego. Odpowiedzialność polityczna systemu podatkowego. 7. Produkcja i koszty w przedsiebiorstwie, rodzaje przedsiębiorstw. 8. Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce. 9. Inflacja. Sposoby pomiaru inflacji, społeczno-ekonomiczne skutki inflacji. 10. Handel międzynarodowy. Cło-elementarny instrument polityki handlowej. Integracja ekonomiczna. 11. Wzrost gospodarczy. Mierniki wzrostu gospodarczego. Zdolności wytwórcze gospodarki a dochód narodowy. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja zajęć z podstaw ekonomii | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia ekonomiczne - własność, dobro, potrzeba, proces gospodarowania | 1 |
T-W-3 | Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe | 2 |
T-W-4 | Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa | 2 |
T-W-5 | Makroekonomia - dochód i produkt narodowy | 1 |
T-W-6 | Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne) | 1 |
T-W-7 | Pieniądz i polityka monetarna | 1 |
T-W-8 | Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa | 2 |
T-W-9 | Struktury rynkowe - konkurencja doskonała , konkurencja niedoskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol | 1 |
T-W-10 | Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu | 2 |
T-W-11 | Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji | 2 |
T-W-12 | Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki | 2 |
T-W-13 | Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu | 2 |
T-W-14 | Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego | 2 |
T-W-15 | Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe | 2 |
T-W-16 | Rynek kapitałowy - rynek pierwotny i wtórny, fundusze inwestycyjne, giełda | 1 |
T-W-17 | Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy | 1 |
T-W-18 | Handel zagraniczny - rola handlu zagranicznego w gospodarce, liberalizacja handlu międzynarodowego, organizacje regulujące i wspierające handel międzynarodowy | 2 |
T-W-19 | Integracja europejska - integracja gospodarcza, walutowa, bankowa | 1 |
T-W-20 | Zaliczenie treści wykładowych | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do ćwiczeń i do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury z zakresu związanego z tematami wykładów | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków) |
M-4 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń oraz zaliczenie końcowe ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B05_W01 Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii | LO_1A_W16 | — | — | C-1, C-2, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B05_U01 Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze | LO_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B05_K01 Student będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności | LO_1A_K06 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-17, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B05_W01 Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii | |
4,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B05_U01 Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych | |
4,5 | student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania | |
5,0 | Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B05_K01 Student będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej | |
4,5 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, Ekonomia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012