Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie przez studenta wiedzy z zakresu zastosowań statystyki do analiz zjawisk towarzyszących procesom logistycznym.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy statystycznej zjawisk w logistyce.
C-3Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania, organizacji i prowadzenia badań statystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykładowe prezentacje danych statystycznych. Budowa histogramu.2
T-A-2Obliczenia średniej arytmetycznej oraz wariancji szeregu statystycznego. Odchylenie standardowe.1
T-A-3Przykładowe zmienne losowe i ich rozkłady. Parametry rozkładu.2
T-A-4Badania rozkładów z próby. Wybrane zmienne losowe.3
T-A-5Zastosowanie testów istotności. Przykład testu istotności t Studenta. Hipotezy alternatywne.4
T-A-6Pakiet STATISTICA.2
T-A-7Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do badań statystycznych.1
T-W-2Populacje i próby. Pojęcie statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.1
T-W-3Źródła i zbieranie danych statystycznych. Grupowanie statystyczne.2
T-W-4Analiza opisowa struktury zjawisk.1
T-W-5Pomiar koncentracji zjawiska i porównywanie struktur zjawisk.1
T-W-6Tendencja rozwojowa zjawiska. Szeregi czasowe.2
T-W-7Miary dynamiki zjawisk - indeksy statystyczne. Trendy i ich typy.2
T-W-8Analiza wariancji, korelacji i regresji.2
T-W-9Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Estymatory parametrów.3
T-W-10Rozkłady z próby.4
T-W-11Testy istotności i hipotezy statystyczne.5
T-W-12Planowanie i organizacja badania statystycznego.2
T-W-13Metody prezentacji danych statystycznych.2
T-W-14Pakiety statystyczne i ich wykorzystanie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyknywanie analiz obliczeniowych.10
A-A-3udział w konsultacjach3
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu12
A-A-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w konsultacjach.3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B07_W01
Ma wiedzę umożliwiającą wybór i stosowanie metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
LO_1A_W01, LO_1A_W15, LO_1A_W17C-1, C-3T-W-1, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B07_U01
Potrafi dokonywać wyboru i stosować metody statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych. Umie dobrać i zinterpretować wskaźniki dynamiki zjawisk w logistyce.
LO_1A_U01, LO_1A_U03, LO_1A_U07, LO_1A_U08, LO_1A_U13C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B07_K01
Student potrafi krytycznie ocenić dane statystyczne.
LO_1A_K02C-2T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-A-2, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B07_W01
Ma wiedzę umożliwiającą wybór i stosowanie metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z obszaru statystyki.
3,0Ma wiedzę na dostatecznym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej oraz dobór i interpretację wybranych wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
3,5Ma wiedzę na umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
4,0Ma wiedzę na dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
4,5Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
5,0Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badawczą w zakresie zastosowania metod statystycznych do analizy procesów logistycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B07_U01
Potrafi dokonywać wyboru i stosować metody statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych. Umie dobrać i zinterpretować wskaźniki dynamiki zjawisk w logistyce.
2,0Uzyskał mniej niż 55% możliwych punktów z zaliczenia (nie potrafi dokonywać wyboru i stosować metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych; nie umie dobrać i zinterpretować wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce).
3,0Uzyskał od 56% do 65% punktów na zaliczeniu pisemnym.
3,5Uzyskał od 66% do 75% punktów na zaliczeniu pisemnym.
4,0Uzyskał od 76% do 85% punktów na zaliczeniu pisemnym.
4,5Uzyskał od 86% do 95% punktów na zaliczeniu pisemnym.
5,0Uzyskał ponad 96%punktów na zaliczeniu pisemnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B07_K01
Student potrafi krytycznie ocenić dane statystyczne.
2,0Student nie potrafi krytycznie ocenić informacji statystycznych.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu krytycznie oceniać informacje statystyczne.
3,5
4,0Student potrafi w dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych.
4,5
5,0Student potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Jacek Koronacki, Jan Mielniczuk, Statystyka, WNT, Warszawa, 2001
  2. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykładowe prezentacje danych statystycznych. Budowa histogramu.2
T-A-2Obliczenia średniej arytmetycznej oraz wariancji szeregu statystycznego. Odchylenie standardowe.1
T-A-3Przykładowe zmienne losowe i ich rozkłady. Parametry rozkładu.2
T-A-4Badania rozkładów z próby. Wybrane zmienne losowe.3
T-A-5Zastosowanie testów istotności. Przykład testu istotności t Studenta. Hipotezy alternatywne.4
T-A-6Pakiet STATISTICA.2
T-A-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do badań statystycznych.1
T-W-2Populacje i próby. Pojęcie statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.1
T-W-3Źródła i zbieranie danych statystycznych. Grupowanie statystyczne.2
T-W-4Analiza opisowa struktury zjawisk.1
T-W-5Pomiar koncentracji zjawiska i porównywanie struktur zjawisk.1
T-W-6Tendencja rozwojowa zjawiska. Szeregi czasowe.2
T-W-7Miary dynamiki zjawisk - indeksy statystyczne. Trendy i ich typy.2
T-W-8Analiza wariancji, korelacji i regresji.2
T-W-9Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Estymatory parametrów.3
T-W-10Rozkłady z próby.4
T-W-11Testy istotności i hipotezy statystyczne.5
T-W-12Planowanie i organizacja badania statystycznego.2
T-W-13Metody prezentacji danych statystycznych.2
T-W-14Pakiety statystyczne i ich wykorzystanie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wyknywanie analiz obliczeniowych.10
A-A-3udział w konsultacjach3
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu12
A-A-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w konsultacjach.3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B07_W01Ma wiedzę umożliwiającą wybór i stosowanie metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki wyższej i statystyki w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania problemów oraz opisu procesów logistycznych
LO_1A_W15ma pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania i organizacji procesów logistycznych, w tym logistyki zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz normalizacji i zarządzania jakością w logistyce
LO_1A_W17ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie przez studenta wiedzy z zakresu zastosowań statystyki do analiz zjawisk towarzyszących procesom logistycznym.
C-3Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania, organizacji i prowadzenia badań statystycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do badań statystycznych.
T-W-12Planowanie i organizacja badania statystycznego.
T-W-3Źródła i zbieranie danych statystycznych. Grupowanie statystyczne.
T-W-13Metody prezentacji danych statystycznych.
T-W-14Pakiety statystyczne i ich wykorzystanie.
T-W-4Analiza opisowa struktury zjawisk.
T-W-6Tendencja rozwojowa zjawiska. Szeregi czasowe.
T-W-5Pomiar koncentracji zjawiska i porównywanie struktur zjawisk.
T-W-2Populacje i próby. Pojęcie statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.
T-W-7Miary dynamiki zjawisk - indeksy statystyczne. Trendy i ich typy.
T-W-11Testy istotności i hipotezy statystyczne.
T-W-8Analiza wariancji, korelacji i regresji.
T-W-9Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Estymatory parametrów.
T-W-10Rozkłady z próby.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z obszaru statystyki.
3,0Ma wiedzę na dostatecznym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej oraz dobór i interpretację wybranych wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
3,5Ma wiedzę na umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
4,0Ma wiedzę na dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
4,5Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce.
5,0Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badawczą w zakresie zastosowania metod statystycznych do analizy procesów logistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B07_U01Potrafi dokonywać wyboru i stosować metody statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych. Umie dobrać i zinterpretować wskaźniki dynamiki zjawisk w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w odniesieniu do zagadnień logistyki i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
LO_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu transportu, logistyki i spedycji.
LO_1A_U13potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu logistyki
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy statystycznej zjawisk w logistyce.
C-3Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania, organizacji i prowadzenia badań statystycznych.
Treści programoweT-A-1Przykładowe prezentacje danych statystycznych. Budowa histogramu.
T-A-2Obliczenia średniej arytmetycznej oraz wariancji szeregu statystycznego. Odchylenie standardowe.
T-A-5Zastosowanie testów istotności. Przykład testu istotności t Studenta. Hipotezy alternatywne.
T-A-3Przykładowe zmienne losowe i ich rozkłady. Parametry rozkładu.
T-A-6Pakiet STATISTICA.
T-A-7Zaliczenie formy zajęć.
T-A-4Badania rozkładów z próby. Wybrane zmienne losowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyskał mniej niż 55% możliwych punktów z zaliczenia (nie potrafi dokonywać wyboru i stosować metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych; nie umie dobrać i zinterpretować wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce).
3,0Uzyskał od 56% do 65% punktów na zaliczeniu pisemnym.
3,5Uzyskał od 66% do 75% punktów na zaliczeniu pisemnym.
4,0Uzyskał od 76% do 85% punktów na zaliczeniu pisemnym.
4,5Uzyskał od 86% do 95% punktów na zaliczeniu pisemnym.
5,0Uzyskał ponad 96%punktów na zaliczeniu pisemnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B07_K01Student potrafi krytycznie ocenić dane statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy statystycznej zjawisk w logistyce.
Treści programoweT-W-3Źródła i zbieranie danych statystycznych. Grupowanie statystyczne.
T-W-5Pomiar koncentracji zjawiska i porównywanie struktur zjawisk.
T-W-7Miary dynamiki zjawisk - indeksy statystyczne. Trendy i ich typy.
T-W-11Testy istotności i hipotezy statystyczne.
T-W-8Analiza wariancji, korelacji i regresji.
T-A-2Obliczenia średniej arytmetycznej oraz wariancji szeregu statystycznego. Odchylenie standardowe.
T-A-5Zastosowanie testów istotności. Przykład testu istotności t Studenta. Hipotezy alternatywne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi krytycznie ocenić informacji statystycznych.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu krytycznie oceniać informacje statystyczne.
3,5
4,0Student potrafi w dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych.
4,5
5,0Student potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych.