Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie przez studenta wiedzy z zakresu zastosowań statystyki do analiz zjawisk towarzyszących procesom logistycznym. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności analizy statystycznej zjawisk w logistyce. |
C-3 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania, organizacji i prowadzenia badań statystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykładowe prezentacje danych statystycznych. Budowa histogramu. | 2 |
T-A-2 | Obliczenia średniej arytmetycznej oraz wariancji szeregu statystycznego. Odchylenie standardowe. | 1 |
T-A-3 | Przykładowe zmienne losowe i ich rozkłady. Parametry rozkładu. | 2 |
T-A-4 | Badania rozkładów z próby. Wybrane zmienne losowe. | 3 |
T-A-5 | Zastosowanie testów istotności. Przykład testu istotności t Studenta. Hipotezy alternatywne. | 4 |
T-A-6 | Pakiet STATISTICA. | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do badań statystycznych. | 1 |
T-W-2 | Populacje i próby. Pojęcie statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego. | 1 |
T-W-3 | Źródła i zbieranie danych statystycznych. Grupowanie statystyczne. | 2 |
T-W-4 | Analiza opisowa struktury zjawisk. | 1 |
T-W-5 | Pomiar koncentracji zjawiska i porównywanie struktur zjawisk. | 1 |
T-W-6 | Tendencja rozwojowa zjawiska. Szeregi czasowe. | 2 |
T-W-7 | Miary dynamiki zjawisk - indeksy statystyczne. Trendy i ich typy. | 2 |
T-W-8 | Analiza wariancji, korelacji i regresji. | 2 |
T-W-9 | Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Estymatory parametrów. | 3 |
T-W-10 | Rozkłady z próby. | 4 |
T-W-11 | Testy istotności i hipotezy statystyczne. | 5 |
T-W-12 | Planowanie i organizacja badania statystycznego. | 2 |
T-W-13 | Metody prezentacji danych statystycznych. | 2 |
T-W-14 | Pakiety statystyczne i ich wykorzystanie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wyknywanie analiz obliczeniowych. | 10 |
A-A-3 | udział w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowujący. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B07_W01 Ma wiedzę umożliwiającą wybór i stosowanie metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | LO_1A_W01, LO_1A_W15, LO_1A_W17 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B07_U01 Potrafi dokonywać wyboru i stosować metody statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych. Umie dobrać i zinterpretować wskaźniki dynamiki zjawisk w logistyce. | LO_1A_U01, LO_1A_U03, LO_1A_U07, LO_1A_U08, LO_1A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B07_K01 Student potrafi krytycznie ocenić dane statystyczne. | LO_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-A-2, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B07_W01 Ma wiedzę umożliwiającą wybór i stosowanie metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z obszaru statystyki. |
3,0 | Ma wiedzę na dostatecznym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej oraz dobór i interpretację wybranych wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | |
3,5 | Ma wiedzę na umożliwiającą wybór i stosowanie podstawowych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | |
4,0 | Ma wiedzę na dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | |
4,5 | Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. | |
5,0 | Ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie, umożliwiającą wybór i stosowanie różnorodnych metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych oraz dobór i interpretację wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badawczą w zakresie zastosowania metod statystycznych do analizy procesów logistycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B07_U01 Potrafi dokonywać wyboru i stosować metody statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych. Umie dobrać i zinterpretować wskaźniki dynamiki zjawisk w logistyce. | 2,0 | Uzyskał mniej niż 55% możliwych punktów z zaliczenia (nie potrafi dokonywać wyboru i stosować metod statystyki opisowej w badaniach struktury zjawisk logistycznych; nie umie dobrać i zinterpretować wskaźników dynamiki zjawisk w logistyce). |
3,0 | Uzyskał od 56% do 65% punktów na zaliczeniu pisemnym. | |
3,5 | Uzyskał od 66% do 75% punktów na zaliczeniu pisemnym. | |
4,0 | Uzyskał od 76% do 85% punktów na zaliczeniu pisemnym. | |
4,5 | Uzyskał od 86% do 95% punktów na zaliczeniu pisemnym. | |
5,0 | Uzyskał ponad 96%punktów na zaliczeniu pisemnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B07_K01 Student potrafi krytycznie ocenić dane statystyczne. | 2,0 | Student nie potrafi krytycznie ocenić informacji statystycznych. |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu krytycznie oceniać informacje statystyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | Student potrafi w dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych. | |
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonywać krytycznej oceny informacji statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Jacek Koronacki, Jan Mielniczuk, Statystyka, WNT, Warszawa, 2001
- Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 2000