Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów i analiza systemowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów i analiza systemowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy technik informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem jest ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego.
C-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody rozpoznawania systemów3
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach3
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych3
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych3
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania2
T-A-6Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Systemy – ich struktury i wymiary3
T-W-2Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów3
T-W-3Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.2
T-W-4Metodologia systemowa – podejście systemowe do zarządzania3
T-W-5Organizacje: procesowe, sieciowe, fraktalne, uczące się, wirtualne4
T-W-6Zmienność, turbulencja, chaos, niepewność we współczesnych systemach5
T-W-7Formowanie problemów do rozwiązania3
T-W-8Zasady projektowania systemów działania3
T-W-9Zasady oceny funkcjonowania systemów działania3
T-W-10Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B12_W01
Student posiada posiada pogłębioną wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów oraz identyfikacji ich parametrów.
LO_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-10, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów
LO_1A_U05C-2T-W-2, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B12_K01
Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
LO_1A_K02C-2T-W-2, T-W-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B12_W01
Student posiada posiada pogłębioną wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów oraz identyfikacji ich parametrów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B12_K01
Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Bojarski W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, WNT, Warszawa, 1994
  2. Konieczny J., Inżynieria systemów działania, WNT, Warszawa, 1993
  3. Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa, 2005
  4. Robertson J., Robertson S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999
  5. Findeisen W, Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Bojarski W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody rozpoznawania systemów3
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach3
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych3
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych3
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania2
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy – ich struktury i wymiary3
T-W-2Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów3
T-W-3Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.2
T-W-4Metodologia systemowa – podejście systemowe do zarządzania3
T-W-5Organizacje: procesowe, sieciowe, fraktalne, uczące się, wirtualne4
T-W-6Zmienność, turbulencja, chaos, niepewność we współczesnych systemach5
T-W-7Formowanie problemów do rozwiązania3
T-W-8Zasady projektowania systemów działania3
T-W-9Zasady oceny funkcjonowania systemów działania3
T-W-10Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B12_W01Student posiada posiada pogłębioną wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów oraz identyfikacji ich parametrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Głównym celem jest ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego.
C-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-1Systemy – ich struktury i wymiary
T-W-2Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów
T-W-4Metodologia systemowa – podejście systemowe do zarządzania
T-W-5Organizacje: procesowe, sieciowe, fraktalne, uczące się, wirtualne
T-W-6Zmienność, turbulencja, chaos, niepewność we współczesnych systemach
T-W-7Formowanie problemów do rozwiązania
T-W-8Zasady projektowania systemów działania
T-W-9Zasady oceny funkcjonowania systemów działania
T-A-1Metody rozpoznawania systemów
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych
T-A-5Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania
T-W-10Zaliczenie
T-W-3Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B12_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U05potrafi dobrać i poprawnie zastosować metody i narzędzia, w tym podstawowe technologie informacyjne, niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-2Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów
T-W-9Zasady oceny funkcjonowania systemów działania
T-A-1Metody rozpoznawania systemów
T-A-2Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach
T-A-3Projektowanie rozwiązań systemowych
T-A-4Modelowanie rozwiązań systemowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B12_K01Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-2Ogólne (uniwersalne) właściwości systemów
T-W-7Formowanie problemów do rozwiązania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.